Svar: Mad - eller mangel på samme ...!
9. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Olivias mor og far
Det lyder rigtig fint, at tilbyde flaske/bryst ca 2 gange dagligt og holde mængden af mælk lidt nede, så I sikrer jer, at det ikke er der årsagen til hendes manglende lyst til mad ligger.
Derudover vil jeg anbefale jer, at I tilbyder Olivia mere og mere rigtig mad, det vil sige mad som hun selv kan sidde med i hånden og så må I ved siden af prøve om I kan få en skefuld mos ned. Det er således fint at I forsøger at supplere hende med lidt grøntsagsmos og grød - det er vigtigt for at få hende fyldt lidt ekstra op, men det er naturligt for hendes alder at lukke munden for skeen.
Olivia er så gammel nu og så bevidst, at hun godt ved at hun, ved at knibe munden sammen kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i forældrene - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser. Det er jo også derfor I bliver frustrerede og skriver til mig, nu når hun pludselig ikke vil...
I alle andre situationer kan I 'tvinge' hende. Hvis hun ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' hende til at få den på, hvis hun ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end hun er og kan 'tvinge' hende til det, mod hendes vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. I kan hoppe og danse og spille fransk klovn, men I kan simpelthen ikke 'tvinge' hende til at åbne munden og slet ikke til at synke maden.
Lige netop her, har hun mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og det gør hun. Hun fornemmer altså godt at hun ved at lukke munden, gør noget ved jer. Der er ingen tvivl om at børn meget tydeligt mærker at vi forældre har det svært med at de ikke spiser ... Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv.
Og det er ganske forståeligt, for som forældre så ved vi jo at det er vigtigt at børn spiser, at det er vigtigt at de vokser og tager på og et eller andet sted er det jo også relevant nok, da børn nødigt skulle få en spisevægring som ender med at kræve indlæggelse.... Det er dog sjældent nødvendigt:o)
Men, som sagt, så er det bedste I kan gøre faktisk at forsøge at give hende mad, som hun selv kan sidde med og så give hende madro. Prøv at tage det roligt, fjern fokus fra hvor meget hun spiser, hvor store mængder det er og hvordan hun spiser og lad hende så gå lidt igang selv. Ske kan hun ikke spise med endnu og her må I hjælpe til, men fingrene går fint og en gaffel kan hun også sagtens spise med, med den alder hun har.
Det at hun lukker munden for maden behøver således ikke være ensbetydende med at hun ikke vil spise, men handler snarere om at hun vil selv. Og det er her, at I skal prøve at møde hende. det er derfor super godt, at I giver hende mad i hånden og rent faktisk oplever at det interesserer hende - også selvom mængden der glider ned ikke er stor. I skal servere mad, der appellerer i farver, form, smag. Det skal være spændende og interessant og der skal være valgmuligheder. Så gør det ikke noget, hvis der kun glider lidt majs ned den ene dag, så er det måske ærterne den næste, ligesom det ikke gør noget, hvis der kun glider lidt ned til det ene måltid, for så spiser hun måske mere til det næste - netop derfor er små hyppige måltider også vigtigt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 6.30: Havregrød, vand, mme eller sødmælk af kop.
Morgenlur
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg - det kan være sildepostej, rognguf, makrel eller lignende, og masser af forskelligt tilbehør: Kogte ærter, majs, gulerod, kogte pastaskruer, kartoffelbåde, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), stykker af farsbrød, fiskefilet, rejser, muslinger, ½ hårdkogt æg osv. Kan suppleres med lidt grøntsagsmos (evt. fra glas i en periode, eller rest fra aftensmaden), hvis hun vil det. Vand af kop.
Middaglur
Eftermiddag 15: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt eller bær i hånden, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Det vil være fint at give hende lidt kartofler moset med lidt sovs og så ved siden af give hende stykker af frikadeller, ligesom hun kan få kogte kartoffelbåde og lignende i hånden at sidde med selv. Hun kan spise alt - lasagne, farsbrød, fiskefileter osv. Mad der smager af noget, mad som hun også ser at I spiser og hele tiden medtænke at hun skal kunne tygge det, holde noget i hånden, samtidig med at I så kan supplere med lidt på ske eller gaffel, som I nu kan få lov til. Vand, mme eller sødmælk af kop.
Kan tilbydes en portion frugtgrød med mælk til dessert eller en havregrød som godnatgrød.
Puttes til natten med flaske som nu ca 19.30
Sen aften/nat: Ammes x 1 efter behov ligesom nu. Det lyder helt fint, det I fortæller her :o)
Når man skal se på mælkeindtaget, så er det vigtigt at hun får mindst 400ml mme dagligt, hvis du vil være sikker på at hun får jern nok. Da hun ikke når op på denne mængde, så skal hun have jerntilskud.
Men derudover tæller mælk i grød og mos, mælk via sovs, mælk af kop, yoghurt osv. også med i det samlede mælkeindtag og hvis du tilbyder mælk af kop morgen og aften og bruger mælk i madlavningen, så lyder det som om at hun får mælk nok ved siden af flaske/amning x 2 dagligt.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske