Svar: Formiddagslur hos dagplejer
9. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Olivias forældre
Jeg kan forstille mig, at dagplejer har valgt denne rutine for dagen ud fra, at hun gerne vil kunne lave forskellige aktiviteter med børnene om formiddagen. Det er ofte sådan, at dagplejere går i legestue, går ture med børnene eller andet og det foregår ofte om formiddagen med afgang fra hjemmet mellem kl. 9-9.30.
Jeg tænker derfor, at dagplejers ønske om at børnene skal være veludhvilede om formiddagen skyldes muligheden for at tage dem på tur og netop lave aktiviteter med dem i løbet af dagen. En sådan begrundelse er i hvert fald reel nok.
Hvorvidt det kan lade sig gøre afhænger naturligvis af hvordan børnene sover og trives med den ordning. Jeg ser umiddelbart ikke nogen problemer i at Olivia bliver vækket fra sin formiddagslur, - efter frokost, får hun jo lov til at sove det hun har behov for og det er også vigtigt at dagen ikke soves væk, så hun indtager mad nok, får leget, bruger sig selv og bliver stimuleret og oplever at det netop er om dagen hun skal være aktiv og om natten hun skal sove ....
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have behov for at sove to lure dagligt, ofte en formiddaglur og en middagslur. Sammenlagt vil barnet sove 2½-3 timer i løbet af dagen og om natten sove ca 11 timer. Det lyder ud fra jeres tidligere brev, som om at Olivia får sit søvnbehov fint dækket og det lyder også som om at I normalt ikke har problemer med at få hende til at sove.
Det vil ofte være en god idé at rytmen er nogenlunde ens uanset om det er hverdag eller weekend, men også her er børn forskellige og nogle børn klarer det fint, at der er forskel, for andre giver det store søvnproblemer. Så hvorvidt man skal forsøge at have samme rutine i weekenden, som barnet har i pasningsordning afhænger helt af, hvordan barnet tackler det, hvis der er store skift. Hvis Olivia trives godt med at der er forskel, så sker der ikke noget ved at I gør tingene på en måde hjemme og på en anden måde i dagplejen.
Håber I kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske