Brev:
Begrænsning eller ingen middagslur
10. marts 2009
Alder:
22 mdr.
Begrænsning eller ingen middagslur
Hej Helen
Hvornår kan et barn undvære sin middagslur?
Grunden til mit spørgsmål er, at vi de sidste week-ender har oplevet at vores dreng kun sover lige knap en time eller helt springer middagsluren over... Han er glad og fræk hele dagen, men bliver selvfølgelig træt hen imod aftensmaden. Det gør så at han falder hurtigt i søvn om aftenen, og kommer gerne en time tidligere i seng end ellers - kl. 19, istedet for kl. 20 - og han sover hele natten, uden at vågne...
Det er for mig at foretrække, istedet for hverdagen, hvor putningen tager op mod en times tid - nogen dage kortere, andre længere. Dertil kommer at han så vågner flere gange om natten.
Rytmen i hverdagen er som følger:
kl. 6.30 - op og i tøjet, morgenmad (havregryn med mælk), børste tænder
kl. 7.15 - i vuggestue
derefter følger de en fast rytme, og vores søn sover max. 2 timer dernede fra kl. 12.00. Luren er begrænset, da han ellers slet ikke er til at få i seng om aftenen. Han spiser godt dernede.
kl. 15.00 - hentes fra vuggestue, går selv hjem, og vi går gerne i gården og leger, hvis vejret er til det
kl. 17.30-18.30 - aftensmad, han hjælper gerne til, eller leger selv på sit værelse
kl. 19.30 - i nattøj, rydde op, læse bog, snakke om dagen, børste tænder
kl. 20 - puttes i sin seng, med bamse, klud og sut
Rutinen er ved putning - en tår vand, kys og kram, puttes under dyne, får bamse, sut og klud, sidder ved ham til roen komme over ham, og forlader værelset. Nogen gange falder han i søvn lige herefter (sjældent) mens det andre gange tager en rum tid, hvor han kommer ind og henter os i stuen, og vi gentager putteritualet. Han er ikke sur på noget tidspunkt, så det er trygheden og forsikringen han søger, og det får han.
Er der nogen ide i at begrænse luren i VS yderligere - til f.eks. 1-1½ time - over de næste par måneder, for derefter at fjerne den helt?
Jeg vil langt hellere at min dreng sover hele natten, og sover godt, fremfor at han sover i VS, og så sover dårligt om natten - men jeg er lidt i tvivl om det er for tidligt. På den anden side, så er det vel ikke for tidligt, når han i week-enderne selv regulere luren eller skærer den væk. I de week-ender hvor middagsluren er sprunget over, har han været glad og kvik, på trods af den manglende times søvn midt på dagen.
Vores søns søvnbehov ligger på ca. 11-13 timer i døgnet.
Min mor havde faktisk samme problem med min bror i en alder af 18 mdr. - og der fjernede hun middagsluren med gode resultater til følge...
Hilsen Gitte