Svar: Begrænsning eller ingen middagslur
10. marts 2009
Alder:
22 mdr.
Kære Gitte
De fleste børn vil i din drengs alder fortsat have behov for at sove middagslur. De udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og har brug for den stund midt på dagen, hvor de lige får koblet lidt fra og bliver fyldt op med lidt ekstra energi igen - netop for at have overskud til at møde verden uden for meget pyller ..
Børns søvnbehov er forskelligt og det lyder som om at din dreng hører til de børn, som ikke behøver sove i mange timer. Det lyder også som om at det fint kan være med forskel hvordan han sover og at I skal tillade forskel på dette.
Det vil således være helt naturligt, hvis han i vuggestuen kan have behov for at sove 1½ time. Her sker mange ting og han skal forholde sig til de andre børn, bruger rigtig mange ressourcer på at være væk hjemme fra og på at fungere i den gruppe han nu er i. Derfor vil han naturligt godt kunne have behov for en pause i vuggestuen, som han måske ikke nødvendigvis har behov for hjemme i weekenden, hvor der er mere ro, mindre fart over feltet ...
Jeg synes derfor I skal prøve at være lidt fleksible omkring hans middagslur. Når vuggestuen skønner at han har brug for lur, så putter de ham og så sover han. Når I hjemme skønner at han har brug for en lur, så putter I ham også hjemme. De dage, hvor I så fornemmer, at han ikke vil sove og derimod virker frisk og veloplagt og har lyst til at lege og være på i stedet for at sove, så lader I ham være det.
Hvis han sover 12-13 timer i døgnet, så får han sit søvnbehov dækket og det er helt fint, at alle timerne nogle dage kun ligger om natten. Andre dage, vil han dog i kraft af sin alder og den udvikling han går igennem højst sandsynligt have behov for det afbræk midt på dagen, også selvom det nogle gange kun bliver til en time. En time kan være guld værd - en powernap på bare ½ time, kan være særdeles vigtig :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske