Brev:
Gode søvnvaner
10. marts 2009
Alder:
14 mdr.
Gode søvnvaner
Kære Helen
Nu har jeg brug for nogle gode råd vedr. gode putte- og soverutiner om aftenen og natten.
Da min dreng var 8 måneder skrev jeg også til dig om putteritualer, men vi fik aldrig afprøvet se-til-metoden, da han pludselig protesterede voldsomt mod at sove i barnevognen, så det på det tidspunkt altså blev vigtigst for mig at fokusere på gode soverutiner om dagen, så han kunne blive klar til dagpleje.
Han har aldrig været super god til at sove om natten (måske pga. den skæve ryg/nakke og forstoppelse, som der tidligere var problemer med). Da han var 8 måneder, flyttede jeg ham på eget værelse og begyndte at amme ham siddende i en stol på værelset, når han vågnede. Det betød, at han begyndte at sove bedre, dvs. vågnede kl. ca. 24 og kl. 4 for at blive ammet. Fint for en dreng på 8 måneder.
Da han startede i dagpleje, sov han også fint både der og hjemme, som regel 1 + 2 timer, og han faldt i søvn selv i barnevognen uden at protestere.
Vi har det problem, at siden han er startet i dagpleje, så er han syg hver anden uge. Det er altid forkølelse med hoste og slim på de øvre luftveje – lægen kalder det tendens til astmatisk bronkitis – af og til med influenza, maveinfektion eller lungebetændelse oven i. Han har også lidt børneeksem. Ørerne fejler ikke noget. Han får Salbuvent, før han skal sove.
Al den sygdom har påvirket hans søvn i negetiv retning. Dagplejer kan ikke få ham til at sove en ordentlig lur i barnevognen udenfor – han vågner og græder efter 30-45 min - men hun er så sød at lade ham sove indenfor i barnevogne og sidder så og læser en bog og lægger en hånd på hans mave, hvis han vågner. På den måde får hun ham til at sove en lur på ca. 1½ time fra kl. ca. 12. Han får kun den ene lur, med mindre han er syg.
Det største problem er så, at han slet ikke har fået bedre soverutiner om natten, og jeg stadig ammer to til tre gange efter han er puttet – jo ikke godt for en dreng på 14 måneder! Men det er så svært, for hver gang det lige er lykkedes mig at få ham til at sove én hel nat uden amning, så bliver han syg igen, og bliver ofte frygtelig ked af det, hvis ikke får brystet til at sove videre på. Han er heller ikke meget for at sove i egen seng, når han er rask, for han er jo vant til at få lov at ligge i vores seng, når han er syg.
Han er også meget urolig, når han sover. Møver rundt sin eller vores seng, så nogen gange vågner han også, fordi han ligger i en dårlig stilling op ad tremmerne. Når han ikke er syg, kan jeg godt få ham til at sove en hel nat uden amning. Men det foregår i vores seng, og så holder jeg mig vågen stort set hele natten for at hjælpe ham med stillingsskift og være klar til at lægge en hånd på hans mave. Hvis han først er vågnet i sin egen seng, er der ikke noget at gøre. Han vil ind til os, og sover ikke før han bliver ammet.
Putningen foregår også stadig ved, at jeg ammer til han næsten sover og derefter lægger ham. Hvis han ikke er syg, kan han så sove uden at vågne fra kl. 19 til fx kl. 02. Så jeg kan ikke rigtig finde ud af om han har et problem med sin søvnassociation eller ej? Er ikke blevet ammet i søvn om dagen, så han kan godt falde i søvn af sig selv (uden kropskontakt eller vuggen af barnevogn), men han protesterer voldsomt, hvis jeg prøver det samme om aftenen.
Jeg ville have brugt juleferien og siden vinterferien på at indføre nye putterutiner og vænne af med natamning, men begge gange var han syg. Så mit ønske er nu, at jeg inden for den næste måned helt holder op med at amme (om dagen har han ikke fået noget siden han var ca. 8-9 måneder), og lærer ham at falde i søvn i egen seng og sove der frem til tidlig morgen.
Det skal lige siges, at han ikke vågner pga. sult. Han spiser rigtig godt om dagen, og er heldigvis også godt sulten om morgenen. Så måske tager han ikke de store mængder, når han sutter, men jeg synes det er en rigtig dum vanen, der også hindre at han får en god sammenhængende nattesøvn. Og så er det jo ikke godt for tænderne!
Har du nogen gode råd til, hvordan vi griber det an? Far er meget populær om dagen, men dur slet ikke om natten! Og vores dreng bruger ikke sut. Som du nok kan regne ud, er vi lidt bløde og ser helst ikke at han græder, ellers havde vi nok ikke stadig det her problem.
Håber du kan hjælpe lidt på vej!
Med venlig hilsen
Anna