Svar: Gode søvnvaner
10. marts 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Anna
For det første vil jeg sige, at du skal holde op med at slå dig selv oven i hovedet og slippe den dårlige samvittighed og alle dine tanker om at du "skulle have gjort.." eller "hvis du bare havde gjort..". Du kan ikke bruge det til noget som helst og når jeres dreng har været syg mere eller mindre hele tiden de sidste måneder, så lyder jeres løsning rigtig god. Han har naturligt haft glæde af at få bryst et par gange om natten, det har løsnet hans luftveje og give ro om natten og sådan er det.
Det lyder ikke som om at din dreng er afhængig af brystet for at kunne sove, han sover jo fint uden i løbet af dagen og kan også (når han er rask) falde i søvn uden brystet om aftenen og sove igennem om natten - dog med hjælp af beroligende hænder og tryghed fra mor :o)
Det er derfor sandsynligvis et spørgsmål om at få ændret vaner, når hans sygdom begynder at være på retur og det sker forhåbentlig i løbet af den næste måned eller to netop i takt med at foråret og det lidt lunere vejr for mere magt og den koldere og forkølelsesbringende årstid forsvinder ...
Det er derfor hos jer, et eller andet sted vigtigt også at lade tiden arbejde lidt for jer og så udnytte tidspunktet, hvor han ikke længere har luftvejsproblemer og dermed ikke er helt rask.
Man kan vælge at trappe roligt ud af amning, man kan også vælge at stoppe helt og så i stedet erstatte amning med noget andet. Hos jer lyder det faktisk praktisk muligt at stoppe helt, fordi du fortæller at du netop i hans gode dage, kan springe amningen over uden større problemer. Dertil kommer, at han jo ikke søger brystet om dagen, i dagtimerne finder han fint trøst og ro på anden vis og det er dette I også skal have overført til natten.
I takt med at han bliver ældre, så bliver han også mere og mere bevidst og det betyder også at du godt nu, kan begynde at indføre ordet slut i dagligdagen. Når kartonen på bordet er tom er det slut og den skal smides ud. Når der ikke er mere mad på tallerkenen, så er måltidet slut og han er færdig med at spise. Når historien er læst, så klappes bogen sammen og historien er slut. Sammen med ordet 'slut' bruger vi ofte nogle fagter, slår ud med hænderne osv og signalerer slut samtidig med at vi siger det. Det samme skal du gøre omkring brystet. Der er ikke noget i vejen for at du, hvis han forsøger at knappe skjorten op og lægge sig til brystet om aftenen inden sengetid, kigger på ham, siger og forklarer at det er slut og så tilbyder du et alternativ i stedet.
Det kan meget passende være en kop mælk og en banan og i stedet for at ligge i favn og blive ammet og få nærheden inden sengetid, så kan I forsat sidde i gyngestolen, være tætte og have det rart, men brug tiden på en godnathistorie i stedet. I skal altså stille og roligt erstatte brystet med noget andet, noget som stadig giver ro og som er trygt og rart, men som ikke handler om amning. Gerne noget, hvor far også på sigt kan tage over. Han kan jo fint give både mælk af kop, banan og læse godnathistorie - I begyndelsen er mor måske den bedste, men stille og roligt i takt med at jeres dreng føler sig tryg ved det nye ritual, kan far komme mere på banen.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham og så håber jeg at I snart får en længere periode uden sygdom :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske