Brev:
Spise selv og diverse spørgsmål
10. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Spise selv og diverse spørgsmål
Hej.
Min dreng på snart 11 måneder virker sund og rask og er glad og tilfreds, men...
Han gør stadigvæk ikke noget forsøg på at spise selv. Han får lov til at sidde med maden og sidder og piller i den, vender og drejer på den, kaster den i gulvet og smuldrer den i småstykker, men putte den i munden gør han ikke. Vi har prøvet at give ham både små og store stykker han kan spise, men det hjælper ikke. Vi har også efter sundhedsplejerskens forslag forsøgt at føre hans hånd op til munden, når han har noget mad i hånden, men da bliver han rasende og kæmper imod.
Er det normalt at et barn på 11 måneder ikke vil spise selv? Han putter gerne legetøj i munden, det sker dog ikke så tit.
Min dreng vejer nu 9 kg og er 74 cm lang. Jeg vejer ham hver måned på en babyvægt, og sidste måned havde han tabt 100 gram i stedet for at tage på 200-300 gram som han plejer. Jeg prøvede at veje ham på andre tidspunkter, men vægten var den samme, så det er ikke pga. fuld/tom mave eller lignende vægten blev så lav. Det skal siges, at han en månedes tid inden han blev vejet sidst stoppede med at få modermælk om natten. Jeg kan jo så regne ud, at han har behov for mere at spise om dagen, men det vil han ikke have. Er det noget at bekymre sig over? Er det normalt at babyer taber sig?
Han er ellers ikke så glad for mad lige i tiden. Til morgenmad får han en stor portion havregrød, og den spiser han, men ellers er det svært at få mad i ham. Tidligere ville han gerne have frugt og frugtmos, men hellere ikke det er han glad for lige i tiden. Hvordan skal jeg gribe det an? Jeg har prøvet at give ham noget andet til morgenmad og havregrød ellers i løbet af dagen, men da spiser han bare lidt havregrød og næsten ingen morgenmad. Han gaber tit fint op, men spytter bare maden ud igen. Min barsel er over, så han er begyndt i vuggestue nogle timer om ugen, men hellere ikke der spiser han.
Til sidst vil jeg lige spørge til, om det er normalt små børn tit har tynd afføring? Det har han haft i en uges tid nu, op til 5-7 gange daglig, og den er meget slimet og lugter rigtig grimt. Lægen vil ikke se ham fordi hans almentilstand er god, men jeg er nu alligevel ved at være bekymret.