Svar: Spise selv og diverse spørgsmål
10. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Slimede og ildelugtende afføringer og vægring mod at spise, kunne godt tyde på at din dreng har en virus eller en eller anden form for infektion. Det sker jo tit at børn smittes med et eller andet, når de begynder i daginstitution og årstiden er desværre også til mange infektioner, så mon ikke noget sådan gør sig gældende hos jer ...
Når børn har diarré og meget vandtynde afføringer, så skal man altid være opmærksom på at barnet får nok at drikke. Det vil her være rigtig godt, at din dreng får masser af vand og for at stabilisere maven lidt, kan det anbefales at du i en periode koger det vand du giver ham at drikke.
Det kan også forsøges med en lille smule fortyndet æblejuice, der er i æble salt og kalium, som man meget let mister, når man har tynd mave og/eller kaster op.
Det vil være godt at give ham lidt A38, tykmælk eller lignende. På dette kan han få revne æbler, lidt rugbrødsdrys eller lidt müsli eller havregryn - det kan være godt til maven. Giv ham også frisk frugt, agurk, ristet franskbrød eller anden form for brød - bag f.eks. nogle havregrynsboller. Giv ham suppe, kogte mosede gulerødder og andre mosede grøntsager, ris, grød osv. som han normalt godt kan lide.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
I kan også overveje om I vil forsøge med Nestles grød tilsat probiotika for at se om det hjælper og så kan I også prøve med Bifiform minidråber, som er mælkesyrebakterier i flydende form.
Problemet med at jeres dreng ikke vil spise selv, kan altså hænge sammen med at han i øjeblikket ikke er helt rask og derfor mangler overskud, hvorfor I må gå ind og hjælpe, giv ham mad, som virker godt på maven og holder maven igang på en god måde.
Det kan dog også hænge sammen med at I på en eller anden måde har fået passeret det tidspunkt, hvor børn normalt putter mad i munden selv. Altså at han ikke tidligt nok er blevet udfordret i dette ... Og hvad gør man så ...
Umiddelbart tænker jeg, at det er vigtigt at I tilbyder jeres dreng alderssvarende mad og det betyder også at I skal forsøge at holde lidt igen med skemaden og også med mælkeindtag. Hvis I bliver ved med at fylde ham op med skemad og mælk, så har han ingen grund til selv at spise, han er således nødt til også at føle sult og lyst til mad, når I sætter noget foran ham, hvis han skal begynde.
Men igen skal det være en balance og nogle gange skal han hjælpes, for han bør jo ikke tabe sig, så I er også nødt til at sikre ham et vist indtag netop ved at blive ved med at made ham ...
En alderssvarende madplan ser således ud:
Morgen: Havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør og ost, ½ banan eller anden frisk frugt eller bær, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg og meget gerne tilbehør af kogte grøntsager, frikadeller, kogte pastaskruer og lignende som han fint kan spise selv. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mos f.eks. kartofler med sovs og hjælp ham med at spise dette og giv ham ved siden af frikadelle som han selv skal tygge, kogte grøntsager i hånden osv. at gnave lidt af. Altså forsøg at kombinere de to ting - mos og mad i stykker. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød, så I er sikre på at han ikke går sulten i seng og puttes herefter til natten med amning eller flaske.
Så prøv om du via maden kan få lidt orden på hans mave, når maven er velfungerende, så vender appetitten og lysten til at spise måske tilbage .. Prøv så også om du kan motivere ham til at spise selv, ved at tilbyde det samme som I andre får. Giv ham valgmuligheder, det skal appellerer til ham i farver, form osv. og suppler så op når det er nødvendigt - f.eks. inden sengetid, så han ikke vågner om natten fordi han er sulten.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske