Svar: Ekstra amninger eller flaske
10. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Katrine
Jeg kan fornemme ud af dit brev, at du helst ikke vil lægge yderligere til, da du er bange for at det kan resultere i ammestrejke hos din datter. Jeg kan også læse, at du skriver at hun ikke tager nok på og at hun skal suppleres med ekstra mælk og for at imødekomme begge ting, så vil jeg anbefale dig, at du starter med at amme hende, når hun vågner af en lur, skifter hende, pludrer osv. og så tilbyder du hende lidt ekstra mælk af flaske eller af en kop (mme), inden hun så skal puttes og sove igen.
På den måde vil du både få hende fyldt lidt ekstra op, så hun måske sover lidt bedre og du vil samtidig få givet hende lidt ekstra mme, lidt ekstra næring, så hun begynder at tage på. Samtidig vil du kunne nøjes med at amme hende ca hver 3-4 time, som du ønsker.
Prøv derfor at følge mine råd fra sidste brev og i stedet for at lægge hende til brystet anden gang, så skal hun så tilbydes mælk af flaske. Du må her gerne svøbe hende og hjælpe hende til fysisk ro, når hun skal have flasken, for at se om hun så accepterer den bedre.
Du må forsøge dig frem med forskellige flaskesutter, prøv med forskellige former (flade, anatomiske), længder (korte, lange, smalle, brede) og materiale (silikone, naturgummi og elastiske), det kan sagtens gøre en forskel.
Prøv også med forskellige slags modermælkserstatning, da det smager meget forskelligt alt efter hvad produkt man vælger og også smager meget forskelligt fra modermælk. Ofte er modermælk noget mere sødt i smagen og det er derfor barnet afviser at få modermælkserstatning, - det smager surt. Derfor kan man også nogle gange få held ved at komme lidt sukker i mme, netop for at søde den. Man kan komme 1 tsk. sukker i 100ml mælk og stille og roligt så trappe det ud i takt med at barnet vender sig mere til smagen og accepterer den.
Hvis hun ikke vil tage flasken og du har prøvet alt, så kan du give hende lidt tilskud på en kop. Det kan være et snapseglas eller et lille medicinbæger eller legetøjskop. En tudkop kan også forsøges med den alder hun har ...
Nogle børn forbinder det at være i favn hos mor med at skulle ammes og bliver forvirrede, når de så tilbydes flaske. I din favn kan hun jo lugte din mælk og derfor vil far nogle gange have bedre helt med at forsøge sig end du måske har. Andre gange virker det, at tilbyde flasken hvor hun ikke ligger i favn, men måske ligger på dine lår, ligger på en dyne ved siden af dig, i barnevognen, under aktivitetsstativet eller lignende steder.
Jeg håber du hermed har fået lidt idéer til at komme videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske