Brev:
Falde i søvn uden hjælp fra mor og far
10. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Falde i søvn uden hjælp fra mor og far
Kære Helen
Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang! :o) Jeg har dog lige nogle flere spørgsmål…..
Du skriver, at han kun ”behøver” at sove 45 min om formiddagen og så gerne en længere eftermiddagslur. Men som det er nu, er han træt om formiddagen, og sover gerne i 1½ time, hvis han får lov. Skal jeg vække ham?
Så skriver du ang søvn om natten, at han kan have behov for hjælp til stillingsskift….? Når han er vågen, kan han ligge på maven på strakte arme rigtig længe og har igennem den sidste måned stået på alle fire (hænder og knæ) og holdt balancen rokkende frem og tilbage. Han skubber sig baglæns og med og mod uret. Men han triller/ruller ikke, selvom vi træner det dagligt + giver svingture og ruller og tumler med ham (stimulerer balancen) Så når du taler om stillingsskift om natten…..? Mener du så, at vi skal lægge ham på siden, eller….?
Så giver du også gode råd til, hvordan han kan lære at falde i søvn selv – og at han måske skal rykke ind på eget værelse. Dem har jeg længe haft brug for, så tusind tak for dem. :o) Men også her har jeg supplerende spørgsmål. Som det er nu, sover han stadig i sin lift med sut, en stofble han putter med over hovedet og kalechen oppe. Den er ved at være for lille til ham, og han kører arme og ben langs siden og slår til kalechen. Men når vi prøver at få ham til at sove en sin ”voksipose” er det under store protester, og det går kun, hvis han kommer ned i barnevognen og ”gåes i søvn”.
Vi har også prøvet at fjerne kalechen over liften for at ”trappe ned”, og så er det SÅ svært for ham at falde i søvn. Jeg ville jo gerne, at han kunne sove i voksipose om dagen – fordi den er nem at tage op og ned af barnevogn, når vi skal ud – og at han sov i sin tremmeseng om natten. Men hvis han er i tremmeseng, kan vi jo ikke hjælpe ham i søvn igen ved at rokke ham…..(Man forestiller sig her to trætte forældre i nattens mørke stå og svinge med en tremmeseng, ha ha ha…)
Så hvad gør vi først? Skal han først lære at falde i søvn selv, mens han sover i liften, hvor vi kan trappe ned for ”rokkeriet”? Og når han så bedre kan sove selv – rykke ham over i tremmesengen? Eller skal jeg starte med at lære ham at sove i voksiposen om dagen……? Med eller uden rokken? Eller skal han have en ren ”kold tyrker” og over i voksipose om dagen og tremmesangen om natten med det samme? Det er vel for mange ændringer på én gang for den lille fyr? Om dagen ligger han næsten hver dag og leger lidt nede i sin tremmeseng, så han kan vænne sig til at være dernede. Ved ikke, om det vil indvirke på, når han skal sove i den?
Hvis du kan hjælpe med en ”lær-at-sove-selv” plan ville jeg være dig meget taknemmeligt. Og også sende mig et par ord ang formiddagslur og stillingsskift.
Tusind tak for en fantastisk brevkasse – er også blevet klogere af dine svar til andre forældre. :o)
De bedste hilsner fra Kari