Svar: Falde i søvn uden hjælp fra mor og far
10. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Hej igen
Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer og så kort og præcist som muligt :o)
Jeres dreng må gerne sove en formiddagslur på 1½ time og du behøver ikke vække ham. Der er børn som trives rigtig godt med 2 lige lange lure dagligt, det vil sige at de sover 2 x 1½ time og det er rigtig fint. Sover han lidt mere, er det naturligvis også okay. Men hvis barnet sover 5-6 timer i løbet af dagen, så er situationen naturligvis en anden, så går det ud over barnets indtag af mad og også ud over nattesøvnen og her vil det ofte være nødvendigt at vække barnet, så man ikke kommer ind i en rytme, hvor barnet vender op og ned på nat og dag :o)
Med hensyn til stillingsskift, så mener jeg at hjælpe ham med at komme væk fra kravlestilling og ligge ned igen, hjælpe ham med at blive lagt på den modsatte side, komme om på ryggen eller hvordan I nu skønner at han sover bedst. Fuldstændig ligesom I selv også skifter stilling om natten. Han øver sig rigtig meget motorisk og får sig derfor lagt i nogle stillinger som han ikke kan få sig flyttet fra. Derfor har han behov for, at I hjælper ham med at blive lagt rigtig igen, blive lagt i en stilling og puttes så han kan sove roligt videre :o)
Med hensyn til at sove i lift, så er han alt for stor til dette og skal ud af liften. Det er derfor nødvendigt, at I putter ham direkte i barnevogn og direkte ned i sengen. I må gerne bruge voksipose, da den kan bruges begge steder og derfor indgå som en del af putteritualet. Den kan være det genkendelige og trygge som hjælper ham til at vide at det er sovetid uanset om det er om dagen i barnevognen eller om aftenen i tremmesengen.
Det lyder dog som om at jeres dreng er så motorisk igang, at han et eller andet sted bliver frustreret over at være pakket tæt og at han derfor bliver sur, når I prøver at putte ham i voksiposen. I den har han jo netop ikke mulighed for stillingsskift, men skal ligesom ligge som han er lagt og det irriterer ham.
Min tanke er derfor at I skal prøve at putte ham direkte i både barnevogn og tremmeseng, med en dyne og evt. et lille tæppe over dynen. På den måde er han stadig puttet tæt, ligger ikke og fryser og skærmes fra verden så han hjælpes til at finde roen og samtidig kan han flytte på sig under dynen, når han har behov for det.
Han skal stadig have sin sutteklud og så skal han beroliges med kærtegn, hold ham lidt i hånden, lad dine hænder ligger på hans krop, så han mærker at du er der, mærker tyngden og roen. Vug ham evt. lidt imens han ligger ned, fordi han er vant til dette, men vug ham ikke i søvn.
Når du putter ham om dagen, så er det vigtigt at du ikke putter ham før du er sikker på at han er træt nok til at sove. Hvis du har det godt med at køre ham, så start med at lade ham sidde op, kigge på verden, mærke vinden i ansigtet og få masser af stimuli. Læg ham så ned, når han viser sig parat til at sove og læg her mærke til tidspunktet, det kan give dig en idé om, hvornår du skal putte ham.
Du må godt trille vognen lidt, når han skal sove og normalt skal lulles til ro men prøv hele tiden at holde pauser, så han ikke lærer at falde i søvn afhængigt af at blive trillet. Han kan altså trilles lidt, holde pause, græder han, så triller du lidt igen og stopper og sådan bliver du ved, så han stille og roligt lærer at falde i søvn uden at blive trillet.
Det er altid lettest at skabe gode sovevaner om dagen, her har du selv mere overskud end om aftenen. Derfor er det godt at starte om dagen og så forsøge at indføre de samme rutiner om aftenen.
Da jeres dreng allerede ligger i kravlestilling, så er han jo meget langt fremme motorisk, når han kun er 6 måneder Hvis han karter meget rundt i tremmesengen om aftenen, så må du derfor vurdere, hvorvidt han skal have lov til det - ham må jo i princippet gerne ligge og tumle rundt og finde en stilling og så derefter falde i søvn. Her kan du evt. sætte en sengerand op, så han ikke slår sig, hvis han banker hovedet ind i tremmerne. Eller du må vurdere, om det går bedre, hvis du står hos ham, holder hænderne hos ham og hjælper ham til fysisk ro imens du f.eks. siger "sssh".
Så mit forslag er altså at I starter med at få jeres dreng ud af liften og arbejder på at få ham til at sove uden den. Dette gøres ved at putte ham direkte i barnevogn og direkte i sengen med dyne og evt. lille tæppe efter behov. Samtidig med dette skal han så lære at sove uden at blive trillet i søvn, men i stedet lærer at nøjes lidt lidt kærtegn og beroligende hænder på sin krop. Forsøg om dagen og indfør samme rutiner om aftenen.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske