Svar: Sover ustabilt og vågen i mange timer
11. marts 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Joan
Tillykke med lillesøster, det lyder som om at alt er forløbet godt og jeg håber at storesøster har taget imod den lille på en fin måde :o)
For kort eller for stramt tungebånd kan godt spille ind på indtaget af mad, både hvordan barnet spiser ved brystet og også som din sundhedsplejerske har været inde på - det kan påvirke barnets evne til at holde sig vågen og spise nok. Simpelthen fordi hvis barnet ikke får rigtig fat om brystet, så bliver hun måske for træt og falder for hurtigt i søvn ...
Hvis barnet har for kort eller stramt tungebånd, så vil det ofte også gøre lidt ondt at amme, det er dog ikke altid. Og der vil ofte også komme sår på spidsen af brystvorten - en følge af at barnet dier for yderligt. Har du det? I givet fald skulle du måske overveje at få en øre-næse-halslæge til at klippe tungebåndet. Vurderingen af hvorvidt det er nødvendigt må dog også afhænge af hvordan din datter tager på. Har du masser af mælk og løber det let til hende, tager hun godt på i vægt osv. så lyder det som om at hun klarer sig trods tungens stramme bånd og så vil amningen sandsynligvis køre problemfrit fremover. Hun bliver jo større og får derfor naturligt også lettere ved at svøbe og holde vacuum.
Men det er som sagt en faktor man skal medtænke og vil man gøre noget ved det, så får man største resultat jo hurtigere man gør det, altså jo yngre barnet er ... Jeg har mødt familier/børn som havde gavn af at få klippet tungebåndet, da barnet var 5 uger, hvor det var det, som reddede amning; men jeg må også være ærlig at sige, at jeg har mødt familier, hvor det var for sent, effekten af at gøre det var ikke god nok og det endte med flaske som supplement ...
Når du ammer hende, så start med at lægge hende til det ene bryst, når hun har spist godt og effektivt der og slipper, er ved at falde i søvn, så skifter du hende, så hun vågner lidt op til dåd og herefter tilbyder du hende modsatte bryst. På den måde får du stimuleret begge bryster mellem hver lur og du får samtidig fyldt hende rigtig godt op, så hun kan sove et lidt længere stræk.
Når du har ammet hende, så svøb hende. Du kan også gøre det, at du svøber hende inden du lægger hende til sidste gang. Det at være svøbt, vil gøre hende tryg. Hun vil føle sig omfavnet og beroliget som da hun lå i din mave eller som når du holder hende i dine arme, det vil dog være et klæde, der giver hende roen og ikke det at være i din favn.
Når du lægger hende fra dig, så gør det stille og roligt med bløde og vuggende bevægelser, ligeså stille fra din favn ned i liften eller i barnevognen. Hold dine hænder stille og roligt på hende, så hun mærker at du er der og hjælper hendes til ro. Læg hende fra dig når hun er færdig med at amme og derfor forholdsvis hurtigt efter sidste amning - hun skal puttes i liften inden hun falder helt i søvn, det skal være der, hvor hun lige misser med øjnene, hvor øjnene kører rundt i hovedet, hvor hun tydeligt har svært ved at fokusere - men registrerer at hun bliver flyttet og hvor hun ligger og stadig er træt nok til at sove.
Du skal prøve at lægge mærke til hendes bevidsthedstilstande. Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Generelt kan man dog sige at børn har forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver I hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når hun sover så skifter hendes søvn mellem to faser, hun sover dybt og afslappet og hun drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Det du skal være opmærksom på er altså, hvornår jeres datter virker parat til kontakt - her skal I pludre med hende, lade hende studere jeres ansigter, jeres bevægelser, lytte til jeres lyde og forsøge at efterligne jer og se efter hvornår hun har behov for at ligge for sig selv eller behov for at blive puttet.
Du skriver at hun nogle gange kan være vågen i op til 6 timer og det er alt for meget. Hun bør ikke være vågen i mere end 1½ time af gangen, max 2 timer, så skal hun hjælpes til at sove igen. Når hun således har været vågen længe, så må du amme hende, svøbe hende og putte hende i liften. Evt. trille hende en tur i barnevognen, hvis det er det, der skal til for at få hende til at koble fra og få sovet lidt :o)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej. Rigtig meget held og lykke fortsat.
Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske