Svar: Sutteafvænning
11. marts 2009
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Amalies mor
Tillykke med lillesøster, dejligt at høre at I har fået en lille pige mere, jeg håber at hun har det godt, trods sin sygdom og at I får den hjælp og vejledning som I har behov for ... :o)
For nogle går det med sutten helt af sig selv, de slipper den mere eller mindre fra den ene dag til den anden. For andre er sutten så kær en ven, at det er meget svært at tage afsked og her må man ofte trappe stille og roligt ned.
Det er relevant både i forhold til jeres datters tandstilling, taleudvikling og også måden hun bliver set og mødt af andre mennesker - at hun nu begynder at bruge sin sut mindre og mindre. Det betyder at hun ikke længere skal gå med sut i munden hele tiden, hun kan få den, når hun skal sove og ellers ikke. Hvis hun ikke har nogle tandmæssige eller sprogmæssige problemer som kan skyldes sutten, så kan man naturligvis diskutere, hvor emsig man skal være og hvor lang en line man vil give.
Det lyder som om at hun måske har meget svært ved at acceptere en nedtrapning og vælger I denne løsning, så skal I naturligvis sikre jer, at hun ikke kan få fat i sin sut, den skal være gemt væk så den er uden for rækkevidde også selvom man er en aktiv pige, der let kravler op alle steder.
Bliver hun ked af det, så må I møde hende, vise hende at I godt forstår hendes frustration, hjælpe hende med at sætte ord op osv. som i alle andre situationer, hvor tingene ikke lige går efter hendes hoved og så må I naturligvis give hende alternativer, sætte jer med hende, trøste hende, give hende en bamse at trøste sig med eller aflede hende ved at læse en bog, give hende noget at spise, drikke eller lignende.
Hvis I skønner at nedtrapning slet ikke er muligt, så er alternativet jo at stoppe med sutterne på en gang. Og da hverken suttetræer, julemænd eller andet fungerer i Amalies verden, så være praktisk omkring og sig det som det er - "sutterne er gamle og de skal smides ud". På et tidspunkt bliver sutterne mørnede, fedtede, går i stykker osv. og dur ikke mere. Tag Amalie med i denne proces, lad hende være med til at smide sutterne ud og når hun så spørger efter dem, så husk hende på at "vi har smidt sutten ud, det er slut med sut". Det er sådan det er nu og hun har selv været med i den proces.
Det er altid en god idé at man ikke fjerner sutten samtidig med at der sker andre store ændringer i hendes liv. Hun bør således ikke samtidig træne renlighed, blive storesøster og lignende. Det er også vigtigt at I vælger at gøre det i en periode, hvor I forældre har overskud til det. Hvor I har roen og kan yde den omsorg hun har behov for, når det er svært at undvære sutten. Brug derfor f.eks. en ferie til at komme af med sutten, fordi det her ikke gør så meget, hvis I ikke får jeres sammenhængende nattesøvn :o)
Læs også bøger for hende om at skulle af med sin sut. Det hjælper nogle gange at læse om andre og så derudaf få talt lidt om barnet selv ...
Af børnebøger findes der mange muligheder:
"Gi´mig så min sut!" af Tony Ross, om den lille Prinsesse (kendt fra TV) som ikke vil af med sin sut.
"Farvel sut" af Ulrik T. Skafte, om Tobias der altid har haft en sut, men nu er han 3½ år og sutterne skal hænges på suttetræet til julemanden og det er ikke let.
"Jeg vil have min sut" af Kathleen Amant, om Anna der ikke må få sut, far og mor siger at hun kun må få sutten, når hun skal sove - men så kan man jo hugge lillebrors ...
Eller "Lykkesutten" af Uri Orlev, om Jonathan er elsker sin sut også selvom mor og far siger han er for stor. En dag kommer onkel på besøg og han har en sut i en kæde om halsen - en lykkesut.
Og mange mange flere, - en tur på biblioteket og I er hjulpet godt på vej:o)
Brug tid hos hende, når hun skal sove. Erstat sutten med at få godnathistorie, hold hende lidt i hånden osv. Lige nu vil ny især nyde at I er der for hende om aftenen og prioriterer denne stund. Det er det tidspunkt på døgnet, hvor hun kan være sikker på jeres fulde opmærksomhed - i hvert fald fra en af jer. Hvor lillesøster ikke er der, ikke forstyrer men hvor det kun er hende og den der putter.
Håber at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske