Svar: Hele tiden syg ...
11. marts 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Charlotte
Hvorvidt jeres dreng har astma (astmatisk bronkitis) eller ej, er naturligvis en lægelig vurdering men idet at jeres læge har ordineret Salbuvent, så må lægen dog have lidt samme tanke. Salbuvent gives jo til børn med Astmatisk bronkitis eller anden form for bronkospasme, som det hedder ...
Da jeres dreng har været syg i længere tid og får gentagende infektioner i sine luftveje og ofte også har tynd mave, så synes jeg det lyder relevant at overveje, hvorvidt der hos ham er noget allergi inde over.
I skal her naturligvis medtænke om han kan have problemer med visse fødevarer, husdyr, støv og lignende. I må dog ikke begynde at sætte ham på diæt uden at dette bliver lægeligt ordineret og jeg synes I skal overveje at bede om en henvisning til en speciallæge (børnelæge eller allergolog), som kan vurdere og undersøge jeres dreng.
Under alle omstændigheder, så er der ingen tvivl om at jeres dreng har følsomme luftveje og det betyder at han vil reagere let på luftvejsirriterende stoffer. I skal derfor overveje følgende:
- Tobaksrøg og rygning generelt må han ikke udsættes for. Der må ikke ryges i jeres hjem - heller ikke under emhætten. Vær også opmærksom på at brug af pejs, brændeovn og lignende kan genere hans luftveje.
- Levende lys påvirker og generer hans vejrtrækning. Mange har stearinlys tændt på denne årstig og det er rigtig hyggeligt, men bestemt ikke godt, for børn med astma eller astmatisk bronkitis.
- Blomsterstøv, f.eks. liljer, kan være meget generende.
- Kold og fugtig luft er meget hårdt for hans lunger og kredsløb. Han må ikke sove ude i koldt og tåget vejr.
- Brug så vidt muligt ikke parfume og vask alt jeres tøj i Neutral, Minirisk og lignende produkter, som er fri for parfume og andre unødvendige tilsætningsstoffer.
- Gør grundigt og hyppigt rent, luft godt ud 2-3 gange dagligt, undgå polstrede møbler, tæpper osv. som samler meget støv, vask sengelinned 2 gange om måneden ved 60 grader, vask dyne, pude, rullemadras 4-6 gange årligt.
Brug også miljøvenlige rengøringsmidler, køb produkter som er svane eller blomstermærkede.
- Har I husdyr, så overvej meget, om det er vigtigt for jer. Jeg ved godt at det er svært ...
Når alt dette er sagt, så er det også vigtigt at Daniel spiser godt, han skal spise sundt og varieret og have masser af vitaminer, mineraler osv. via kosten. Du kan supplere ham med en almindelig multivitaminpille, som kan knækkes i kvarte, så han ikke får den galt i halsen.
Og så er det også rigtig hvad du selv er inde på, at nogle gange er børnene bare udsat for rigtig mange infektioner og det er normalt, næsten forventeligt, at små børn får forskellige infektioner, når de starter i dagpleje eller vuggestue. Ofte er det især øvre luftvejsinfektioner, som forkølelse og hoste de rammes af. Det skyldes, at de først opbygger deres immunsvar, når de udsættes for virus og bakterier, og det er netop det, der sker når de starter i daginstitution.
De fleste børn vokser sig fra deres infektionstendens i løbet af ca. 2 år. Når de har været igennem 2 vintre med infektioner, har de opbygget så meget modstandskraft mod de almindeligt forekommende virus- og bakteriesygdomme, at de oftest kun bliver syge enkelte gange om året ... en ringe trøst, men trods alt måske en trøst.
Jeg håber at I får en lang og god sygdomsfri sommer :o)
Indtil videre, rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske