Svar: Opkast og søvn
12. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Nusse
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig :o)
Din beskrivelse af Freja og jeres dag, lyder umiddelbart helt alderssvarende. Det er således helt normalt at hun spiser og sover som hun gør, det er 'lige efter bogen' :o)
Nogle børn har rigtig svært ved at finde ud af om de skal tygge maden eller synkemaden, hvis der er for mange klumper eller struktur i maden. Nogle børn er, som du skriver, mere følsomme i munden og skal have lidt mere tid til at vende sig til at spise andet end mælk og det er okay. Din datter er jo rigtigt godt igang og nu hvor hun er blevet 6 måneder, vil det være rigtig fint, hvis du kunne øge hende til 3 måltider skemad dagligt og derudover begynde at tilbyde hende lidt blød frugt at sutte på.
Selvom hun måske ikke har fået tænder endnu, så kan hun sagtens sidde med lidt frugt, brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og hun vil nyde at putte noget i munden. Gummerne kan godt klø og hun bliver i kraft af sin alder mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det er vigtigt at imødekomme dette og den udvikling hun befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at hun også får øvet sig mundmotorisk. Hun lærer at det hun putter i munden kan smage forskelligt og hun får lidt fornemmelse for og øver sig i, hvor langt tilbage i munden man kan putte maden før man får opkastfornemmelser. Det at smage og undersøge med munden er altså vigtigt i forhold til lysten til at spise og i forhold til også at lære at spise mad med mere bid i.
Du må gerne begynde at give hende havregrød, da det i sig selv er grovere i konsistensen. Hvis den hjemmelavede havregrød stadig er for grov for hende, så kan du evt. mixe den med lidt af den grød hun plejer at få. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne give hende lidt hakket kogt kød eller fisk i grøntsagsmosen. Ganske lidt i starten og meget fine små stykker. Der skal måske kun 1 tsk i en hel portion. Det er et spørgsmål om stille og roligt at få hende igang.
Banan kan virke lidt voldsom i konsistensen på nogle børn, så giv hende andre former for frugtmos eller mos af bær. Hun må få det hele, det kan være mos af pære, æble, abrikos, blommer, jordbær, skovbær eller hvad du nu har lyst til. Du kan købe mos på glas eller du kan lave frugtmosen selv.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende at sutte på. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Øllebrød en gang imellem og ellers grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas). Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestave eller lignende at sutte på, opbløde med spyt, gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugt som om formiddagen, ammes og powernappen begynder her at kunne blive sprunget over.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt den mad I andre spiser. Tilbydes igen lidt brødskoper, agurkestænger og lignende i hånden, at øve sig på. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se her er der i planen plads til 3 måltider skemad, samt 2 mellemmåltider og stadig 5-6 amninger. Det er et helt reelt behov.
At sove igennem, når man er 6 måneder svarer til at barnet kan sove 5-7 timer uden at få mælk. Din datter sover faktisk igennem, når hun sover fra 19.30-01 og igen til kl. 06. Det er super flot! Jeg kan dog godt forstå at du gerne vil undvære amningen kl. 01, hvor du jo selv sover rigtig godt, og du kan derfor forsøge at amme din datter sen aften kl. 23-24 inden du selv går i seng, i håb om at hun så derefter kan tage et lidt længere stræk til næste morgen tidlig ... Du kan her amme hende imens hun sover, de fleste børn kan godt spise i søvne - det gør hun sikkert også kl. 01 ...
Prøv om du kan lade være med at give hende sutten hele tiden. Det er normalt at hun sover lidt uroligt, hun drømmer, smasker i søvne, får sig lagt i en stilling, det er svært at komme fra osv. og hun må gerne hjælpes videre i søvnen uden afhængighed af sutten.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske