Svar: Søvn - for meget ?
12. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er naturligvis dejligt, at din datter sover meget og er i stand til at sove fra hun puttes og til næste morgen tidlig. Det er også helt okay, at hun sover hele natten, hvis hun indtager sit mælkebehov fint i løbet af dag og aften.
Da du giver flaske, ved du jo præcist hvor meget hun får, hvor stort hendes indtag af. Hvis du således kan give hende 180ml 4 gange dagligt, så er det helt okay at lade hende sove, men indtager hun f.eks. kun 100ml 4 gange dagligt, så får hun ikke mælk (væske) nok og så ville jeg vælge at give hende en flaske sen aften, så natten ikke var så lang.
Netop i takt med at hun begynder at spise mere og mere mad i løbet af dagen, så vil hendes indtag af mælk om dagen blive mindre og så er hun nødt til at indtag mælk nok på andre tider. Derfor vil det normalt være sådan, at det er flaskerne om dagen man skruer ned for og når hun i 8-9 måneders alderen når ned på kun at få 3 flasker dagligt, så vil de ofte ligge mest hensigtsmæssigt om aftenen, sen aften og tidlig morgen.
Hvis din datter således på nuværende tidspunkt indtager mælk og væske nok af flaske og via mad i løbet af dagen, så er det fint at lade hende sove. Men du skal være opmærksom på at hun naturligt i takt med at hun bliver ældre og maden om dagen fylder mere og mere, sandsynligvis vil have behov for mælk både aften, sen aften og tidlig morgen.
De fleste børn vil kunne spise en flaske mere eller mindre i søvne og det lyder også som om at din datter rent faktisk vågner lidt op og gør opmærksom på sig selv på det tidspunkt, men at hun så kan lulles til ro med en sut. Hvis sidstnævnte er tilfældet ville jeg personligt give hende mælk i stedet for sutten sen aften.
Jeg håber at ovenstående er uddybning nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske