Svar: Mad, søvn og nedtrapning af amning
12. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Står op, afleveres hvor hun skal passes
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mme eller sødmælk, vand eller mme af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden amning)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger og lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.
Tilbydes flaske eller mme af kop (i weekenden kan du evt. amme) og puttes til middagslur. I 8-9 måneders alderen springes dette helt over.
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos og frisk frugt i hånden. Ammes gerne om eftermiddagen, det er en dejlig måde for jer to at mødes på igen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, ris med lidt sovs, kogte broccoli-, blomkålshoveder, kartoffelbåde eller lignende i hånden at gumle på. Stille og roligt suppleres grøntsagsmosen altså med lidt hun selv kan sidde med og gnaske i. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30 i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre i sin egen seng
Modermælkserstatning smager meget surt i forhold til modermælk og det er helt naturligt at din datter afviser dette, når hun ikke er vant til at få det. Man kan forsøge at skifte til et andet produkt, fordi de allesammen smager forskelligt. Men ellers tænker jeg, at du sagtens kan stille din datters behov for mælk ved at amme hende, når du er hjemme. Du kan bruge mme i grød og mos, så hun på den måde får lidt ekstra og så kan hun drikke vand af kop, så væskebehovet stilles af vand.
Det er i forhold til hendes alder nu relevant at amme hende 4 gange dagligt, det er fint til at dække hendes behov. Du kan således amme tidlig morgen, eftermiddag, aften og sen aften.
Når hun bliver 8-9 måneder så er det relevant at skrue amningerne ned til 3 gange dagligt og de kan så fint ligge tidlig morgen, aften og sen aften. Om dagen behøver hun altså ikke at få modermælkserstatning eller andre former for mælk, hvis hun i øvrigt spiser og dagen fungerer, som ovenstående. Det er netop vigtigt at amningerne ikke erstattes af flasker om dagen, så der er plads til anden og mere sufficient mad.
Så jeg håber at ovenstående plan giver lidt idé om hvordan det hele skrues sammen, så du både kan arbejde og få dækket din datters mælkebehov.
Held og lykke og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske