Brev:
Søvnvaner - 6 mdr.
12. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Søvnvaner - 6 mdr.
Hej Helen,
Vi skriver til dig for at få hjælp til vores datters søvn. Hun er 6 måneder, og vi er for nylig gået i gang med at søvntræne.
Inden vi gik i gang med at søvntræne, blev hun ammet i søvn om aftenen/natten. Hun sov i vores seng, hvilket resulterede i, at vi vækkede hinanden ofte. Om dagen faldt hun i søvn i barnevognen mens vi gik tur. Når vi satte vognen, var det lidt forskelligt, hvor længe hun sov. Nogle gange var det 2 timer, andre gange ½ time. Og hun vågnede ofte, hvor vi kunne lulle hende i søvn igen, hvis vi var heldige. Dette resulterede i, at vi altid gik hende i søvn og vuggede hende, så snart hun gryntede. Hun kunne simpelthen ikke falde i søvn selv.
Nu er vi kommet ind i en anden rytme, som fungerer rigtig godt om aftenen/natten. Vores udfordring ligger nu i at få hende til at sove om dagen.
Vores dag ser ca således ud:
• Frisk ca. kl. 7:00.
• Hygge i vores seng
• Havregrød ca. kl. 7:30-8:00
• Aktiviteter og leg
• Amning efterfulgt af formiddagslur kl. 9:00. Hun bliver puttet i barnevognen, vi siger: ”Godnat S. Mor og far elsker dig. Kan du sove godt. Godnat”. Hun snakker lidt, så bliver hun utilfreds og græder. Vi går derud med jævne mellemrum (ca. 5-9 min.) og gentager ovenstående. Det er meget forskelligt, hvor længe hun sover.
• Grønsagsmos kl. 12:00
• Amning inden lur kl. ca. 13:00. Hun bliver puttet i barnevognen, vi siger: ”Godnat Silje. Mor og far elsker dig. Kan du sove godt. Godnat”. Hun snakker lidt, så bliver hun utilfreds og græder. Vi går derud med jævne mellemrum (ca. 5-9 min.) og gentager ovenstående. Det er meget forskelligt, hvor længe hun sover.
• Aktiviteter og leg
• Ammes inden lur (power nap) kl. ca. 17:00. Hun bliver puttet i barnevognen, vi siger: ”Godnat S. Mor og far elsker dig. Kan du sove godt. Godnat”. Hun snakker lidt, så bliver hun utilfreds og græder. Vi går derud med jævne mellemrum (ca. 5-9 min.) og gentager ovenstående.
• Aktiviteter og leg
• Grønsagsmos kl. ca. 18:00
• Putterutine: Bad, hygge i sofaen/ligge selv på gulvet, amme, badeværelse/børste tænder
• Godnat kl. ca. 19:30. Bliver lagt i egen seng på eget værelse, vi synger en sang og siger: ”Godnat S. Mor og far elsker dig. Kan du sove godt. Godnat” Hun snakker lidt, så bliver hun utilfreds og græder. Vi går derind med jævne mellemrum (ca. 5-9 min.) og gentager ovenstående.
• Vågner 1 max 2 gange om natten og får bryst. Som regel omkring kl. 04:30.
Vi synes det er lidt utroligt at vi kæmper så meget med at få hende til at sove om dagen, når det nu går så fint om natten. Når vi sætter hende ud om dagen for at sove, kan vi høre på hendes gråd, at hun bliver helt hysterisk. Det er meget frustrerende og gør ondt i vores hjerter at høre på. Men omvendt var den tidligere situation med at gå hende i søvn, heller ikke holdbar i længden.
Hvad gør vi forkert? Hvad kan vi gøre anderledes?
Det skal lige tilføjes, at hun også græder om aftenen når hun bliver lagt. Men det er ikke lige så hjerteskærende og heller ikke ligeså længe som om dagen.
Er det normalt for en pige i hendes alder ikke at kunne holde sig vågen i mere end 2 timer? Hun viser træthedstegn: Gnider øjne, gaber, bliver rødmosset i kinderne og blanke øjne – det må da være træthedstegn?
Det skal tillige siges, at når hun kommer op om morgenen og fra sine lure om dagen, er hun glad og i godt humør. Og hun er i det hele taget en frisk og glad pige.
Vi glæder os til at høre fra dig
Venligst fra A/M