Svar: Søvnvaner - 6 mdr.
12. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Kære A/M
Det lyder umiddelbart som en fin plan for dagen, jeg tænker dog, at jeres datter godt kan holde sig vågne i lidt mere end 2 timer og at hendes store protester mod at sove godt kan hænge sammen med at hun ikke er træt nok.
I kender det også fra jer selv, hvis vi ved at vi skal sove, vi skal være udhvilede til mødet næste dag eller lignende og går derfor lidt tidligere i seng - så kan vi ikke sove. Vi ligger og vender og drejer os og "jeg skal sove, jeg skal sove" kører rundt i hovedet. Vi sover ikke, ingen kan sove på kommando.
Sådan har børn det også og man taler om at der kører et søvntog, hvor det handler om at springe på toget, når det kommer forbi. Det er rigtigt at toget er på vej, når hun gnider øjne, får rødmossede kinder og blanke øjne - men måske er I lige tidligt nok på den.
Som I beskriver dagen og jeres datter, så lyder det som om at hun nogle gange bliver puttet lige tidligt nok og jeg tænker derfor at I skal putte hende 20-30 minutter senere end I gør lige nu.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Amning og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud) og tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sutte på, appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende at gumle på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugt som om formiddagen og ammes igen.
Powernappen begynder at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, lidt sovs på grøntsagsmosen, indmaden af en frikadelle ned i mosen osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30 i sin egen seng på eget værelse
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter videre i sin egen seng på værelset til næste morgen tidlig. Det er således amningen midt nat, som nu kan springes over.
Hvis I skønner at det fungere fint og godt med at lade hende sove til hun selv vågner kl. 04 for at få bryst, så er det naturligvis også okay.
Det er altid svært at vurdere hvad gråden handler om, når man ikke kan være til stede i situationen. Jeg synes ikke om at jeres datter græder "hjerteskærende" og på en måde som I skriver "gør ondt i jeres hjerter"... Det lyder forkert i mine ører og jeg synes ikke børn skal græde sig i søvn på denne måde. I skal derfor naturligt forsøge at finde ud af, hvad gråden handler om og reagere hensigtsmæssigt på dette. I skal sikre jer, at hun ikke har ondt, ikke er sulten, ikke føler sig svigtet og alene - utryg.
Jeg skønner dog, at det hos jer som sagt handler om at I putter hende for tidligt og at hun græder af frustration over dette. Derfor er mit umiddelbare råd til jer, at I prøver at putte hende lidt senere end tilfældet er lige nu.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske