Brev:
Mere mad og højstol
12. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Mere mad og højstol
Hej Helen,
Vores datter på 6 måneder får 3 grødmåltider om dagen. Hun startede med grød, da hun var godt 4 måneder, og det har vi så ligeså stille øget til 3 måltider. Og hun har hele vejen igennem spist med stor appetit.
Havregrød kl. 7:30
Grøntsagsmos kl. 12:00
Grøntsagsmos og æblemos til dessert kl. 18:00
Udover det/indimellem måltiderne bliver hun ammet.
Alle 3 ting er findelt med stavblenderen, da hun ellers laver kaste-op-lyde. Hun spiser godt af alle måltider, og derfor vil jeg høre, hvornår hun skal have noget mere at spise? Er det fint med de 3 måltider, eller skal hun have noget mere, nu hvor hun spiser så meget ved alle måltider?
Jeg har læst, at du i 6 mdrs alderen ofte anbefaler blød håndskåren frugt i hånden. Men jeg synes det er ret besværligt, når hun endnu ikke bruger sin højstol. Hun sidder hos os, når hun spiser. Og jeg synes ikke det er så hensigtsmæssigt, at hun ligger ned med en appelsinbåd i hånden/munden.
Tillige vil jeg gerne vide, hvornår hun skal have kød og rugbrødshapsere? Jeg har læst, at du også anbefaler det fra 6 måneder af.
Apropos højstol, hvornår må hun sidde i den. Hun har indtil nu ligget ned og kun siddet, når hun er i autostolen. Vi har prøvet højstolen (fra IKEA), og hun sidder godt nok med rank ryg, men kan nogle gange godt tilde lidt forover eller til den ene side. Er det ok hun sidder der mens hun spiser? (kan ofte godt vare ½ t – 3 kvarter) Eller skal børn selv kunne komme op og sidde uden hjælp fra os, inden de må bruge højstolen? Jeg synes det er så forvirrende at finde ud af. Mødrene fra min mødregruppe har haft deres børn siddende i højstol længe nu, men jeg vil ikke gøre det, hvis det er skadeligt for den lille ryg.
Med venlig hilsen A/M