Svar: Mere mad og højstol
12. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Kære A/M
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt i høj stol og i takt med at de bliver ældre, og mere og mere mobile og også stærkere i ryggen, vil de naturligt kunne sidde i længere tid. I første omgang vil de fleste børn kunne sidde 10-15 minutter, hvor de som du beskriver har rank ryg. Når de så bliver trætte i ryggen, så krummer de ryggen, falder forover eller til siden som tegn på at de er trætte, og så skal de ligge ned igen.
Det betyder at de fleste børn godt i 6 måneders alderen vil kunne sidde i høj stol, når de skal have deres mad og netop også kan begynde at få lidt i hånden, at sutte på, opbløde med spyt osv. Det lyder som om at jeres datter godt kan det nu og som om at det vil være praktisk og dejligt for jer alle, at I nu kan sidde sammen ved bordet, når I skal spise :o)
Det er fint med 3 måltider skemad dagligt i 6 måneders alderen og derudover kan netop blød frugt, ristede rugbrødskorper og lignende give i hånden, som mellemmåltider. Ligesom hun også stadig har behov for amning 5-6 gange i døgnet samt får vand af kop til sine måltider.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det er vigtigt både at udnytte dette og imødekomme den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad og stille og roligt begynde at spise mere og mere familiemad, mad med mere bid i.
Havregrød har en lidt grov struktur, derudover får grøntsagsmosen stille og roligt lidt mere struktur i takt med at der kommer lidt hakket kød eller fisk i mosen. Nu hvor hun er 6 måneder, er det altså helt relevant at I begynder at komme fint hakket kogt kød eller fisk i grøntsagsmosen. I 7-8 måneders alderen kan man forsøge med lidt ris, det giver endnu mere grovhed og mosen kan også laves med gaffel i stedet for blender, så barnet på den måde vender sig til at tygge maden og arbejde mere med den i munden.
Omkring 8 måneders alderen vil de fleste børn være mundmotorisk parate til at tygge og få f.eks. rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer og lignende. Igen er børn jo forskellige, så nogle mestrer det lidt før, andre lidt senere. At jeres datter lige nu spiser blendet mad - er rigtig fint. I skal ikke bekymre jer om konsistensen, snarere fokus på at hun skal spise så varieret som muligt og have mad der mere og mere tager udgangspunkt i jeres mad.
Håber ovenstående uddybning hjælper jer videre, planen jeg sendte til jer i sidste svar holder stadig :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske