Svar: Madplan med færre natamninger - 8 mdr.
12. marts 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Julie
I forhold til at Hannah nu er 8 måneder, så vil det være rigtig godt, hvis I kunne fjerne mælken (amning/flaske) om dagen og kun tilbyde dette aften, sen aften og tidlig morgen. Om dagen skal hun i stedet have mere rigtig mad - og meget gerne noget hun selv kan spise, altså mad i stykker - dog gerne også supplere med lidt på ske, så I er sikre på at hun får mad og næring nok ...
Jeg vil foreslå at I bager nogle boller, som hun kan få som mellemmåltid, evt. med lidt smør, ost, frugtmos eller lignende til.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. jerntilskud, afhænger af hvor meget mme hun får)
Puttes til formiddagslur ca 9.30-10 uden at få mælk, sover måske kun 45 minutter, det er helt alderssvarende
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf eller lignende, rester fra aftensmaden som godt kogte pastaskruer, frikadelle (kød/fiskedelle), kogte grøntsager, kartoffelbåde eller lignende. ½ hårdkogt æg en gang imellem osv. Kan suppleres med lidt grøntsagsmos (fra glas eller hjemmelavet). Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13.30 uden at få mælk inden. Sover her 1½ time
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Hun kan sagtens spise lasagne, spaghetti med kødsovs, boller i karry, farsbrød, frikadeller, fiskefileter, laks med pesto, pangasiusfileter med tomat og parmesan eller hvad I nu får. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød inden sengetid, så hun ikke går sulten i seng.
Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover til næste morgen tidlig uden mælk
Med hensyn til søvn, så vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen ofte kun sove 2½-3 timer i løbet af dagen og hvis jeres datter hører til de børn som ikke sover særlig meget i dagtimerne, så lyder det helt naturligt at hendes ene lur kun varer ca 45 minutter, hvis den anden lur så varer 1½ time. Det kan være helt okay og alderssvarende at sove på denne måde.
Det vil ofte også være sådan, at hun i denne alder, kan holde sig vågen lidt længere tid end I tidligere har oplevet. Hun udvikler sig rigtig meget og bruger sig selv både fysisk og mentalt. Prøv derfor at tilbyde hende lidt ekstra måltider, hvor hun netop skal spise mere selv, i stedet for at give hende mælk og put hende så lidt senere end I går lige nu.
Jeg håber at min plan for dagen hjælper jer lidt videre igen, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske