Brev:
Meget dårlig nattesøvn
12. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Meget dårlig nattesøvn
Kære Helen
Hermed et brev fra en temmelig desperat familie, der virkelig har brug for din hjælp. Vores lille Noah er nu snart 11 mdr., og vi må endnu se langt efter en fuld nattesøvn :( Dette påvirker hele familien, far, mor og storesøster Lia på 2½, helt basalt på manglende søvn men også på dårligt humør, manglende overskud og energi - ja og selvfølgelig også på kæresteforholdet. Så vi håber du kan give os nogle rigtig gode råd, så vi snart alle sammen kan komme til at sove om natten.
Noah er som sagt snart 11 mdr., og han har altid sovet dårligt om natten. Han har aldrig sovet igennem - hverken de videnskabelige fem timer eller noget der minder om en hel nat - men har tværtimod altid været vågen rigtig mange gange. Da han var lille synes vi ikke det var så unormalt, han blev jo ammet og kunne forholdsvis nemt dysses til ro igen - i hvert fald da han var blevet nogle måneder.
I oktober og november (han er fra 24. april) eskalerede de vågne perioder dog, og vi gik til læge for at få ham tjekket - væske på mellemøret og mellemørebetændelse. Han fik penicillin-behandling, hvilket tog betændelsen men ikke væsken. Da han så fik mellemørebetændelse igen, blev det besluttet at give ham dræn i, og det fik han gjort lige i starten af december. Det gik fint - men vi mærkede ikke nogen bedring overhovedet med nattesøvnen. I januar var vi sikre på den var gal med ørene igen, men han blev tjekket, og både dræn og hørelse var fin.
I hele vinterperioden har han lidt en del af forkølelse og falsk strubehoste, men ikke noget der har været slemt her de sidste par måneder. Dog sover han værre end nogensinde - eller i hvert fald er det slet ikke blevet bedre, hvilket vi jo havde forventet når han blev ældre.
Vi har desværre kun ét børneværelse i huset, hvor storesøster sover, så den oprindelig plan var, at når han sov fornuftigt, skulle han ind til hende og sove. Det gør han jo så ikke, så han ligger stadig hos os i soveværelse. I sin egen seng heldigvis dog. Vi har prøvet at sove i stuen for at se om det havde en virkning (det havde det ikke), og vi har også haft ham liggende på gangen nogle dage (det virkede heller ikke - tværtimod skulle vi så bare op og ud af sengen 15 gange for at gå ud til ham).
Han spiser ok i løbet af dagen og har altid været generelt glad for mad. Han blev ammet fuldt til 4 mdr., hvor vi begyndte at supplere med et enkelt skemåltid, og siden er vi så ligeså stille trappet op på skemad og almindelig mad og trappet ned på amning. Han blev mere eller mindre af sig selv vænnet fra nattemåltidet, da han var 7 mdr., og jeg vænnede ham helt fra amning, da han var 9 mdr. (da var vi nede på meget små tåre inden sengetid og tidligt om morgenen).
Siden har han spist aftensmad sammen med os ved 18-tiden, egentlig som det sidste måltid, men de sidste 14-dages tid er vi begyndt at give ham en portion grød lige inden sengetid, ca. 18:45, for i hvert fald at være sikre på, han ikke går sulten i seng. Intet resultat på nattesøvnen. Han virker ikke specielt sulten om morgenen, så vi tror heller ikke det er sult, der trykker om natten. Han har aldrig fået sutteflaske, både fordi han ikke ville tage den, og men også fordi han har været god til at drikke af glas. Og da jeg stoppede med at amme ham, fik han supplerende MME i grød osv.
Da jeg (og senere far) gik hjemme på barsel med ham, sov han også rigtig skidt om dagen. Vi prøvede alle mulige forskellige tilgange til at få ham til at sove mere om dagen (da det var værst sov han 3 x ½ time), men det er først efter han er begyndt i vuggestue for en måned siden, at det har ændret sig til det bedre. Nu sover han sådan omkring 2 x 1½ time (rekorden er 2½ time formiddag og 1 time eftermiddag), men det har heller ikke haft nogen positiv virkning på nattesøvnen. Han har ellers også været nem at køre ind i vuggestue og han virker rigtig glad og tilfreds for at være der.
Generelt falder han godt i søvn om aftenen. Vi putter ham omkring ved 19-tiden og så får han egentlig selv lov til at ligge og falde i søvn. Det foregår stille og roligt og uden gråd (i hvert fald for det meste). Han bruger sut, og når han vågner de utallige gange om natten (mellem 10 og 20 gange), kan han som regel spises af med den og så sover han videre. Nogle gange virker det ikke, og han er urolig og mosler rundt og bliver ked af det. Så må han op og vugges lidt, og så kan man nogen gange lægge ham ned og så sover han videre. Men ellers kan vi godt køre sådan et show hver ½-1 time hele natten igennem - og så er man altså helt færdig dagen efter. Ligegyldigt hvordan natten har været, så vågner han fuldt ved 5-6-tiden og er klar til at starte dagen.
Så altså kort opsummeret er vores problem: Vi har en glad dreng, der spiser fint, sover godt om dagen (efter han er kommet i vuggestue), falder godt i søvn om aftenen, men vågner alt alt for mange gange om natten (mellem 10 og 15 gange). Vi ved ørene har det ok, tænder har han fået en seks stykker af, og ellers er han rimelig rask og frisk. Hvis det havde stået på i en måned kunne vi sagtens have fundet på undskyldninger for, hvorfor han vågner så mange gange, men i og med det har stået på hele hans liv, så kan det jo ikke 'bare' være tænder, eller ører eller noget andet forbigående. Vi er klar over, at han med hans alder er i seperationsfasen, men det har han jo heller ikke været hele det sidste halve år. Så vi kan ikke tro andet, end at det må være ufattelige dårlige vaner - men hvordan søren får man så brudt dem?
Vi har prøvet den hårde metode med at lade ham græde, og det virkede mere eller mindre på at få ham til at falde godt i søvn om aftenen, og at man ikke skulle holde ham i hånden, hver gang han vågnede og skulle falde i søvn igen. Men ellers forsøger vi jo at give ham så meget tryghed og omsorg vi kan (når ellers ikke lige søvnunderskuddet og den manglende energi indimellem får overtaget), men vi kan ikke blive ved sådan her. Vi er nødt til snart at have noget søvn. Hvad skal vi dog gøre for at bryde hans enormt dårlige søvnmønster med at vågne så mange gange om natten?
Mange hilsner en træt familie,
Marie