Svar: Meget dårlig nattesøvn
12. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev :o)
Det er jo altid svært at gennemskue helt, hvad der foregår, når man ikke kan være til stede i situationen. Der er dog et par ting, som falder mig i øjnene når jeg læser din beskrivelse af jeres lille dreng og jeg tror måske at problemet ligger der. Det handler om det, som jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Jeres dreng har været syg, haft gentagende ondt i ørerne og har trods dræn sandsynligvis en erfaring med sig om, at det at sove er forbundet med mange opvågninger, smerte osv. Jeres dreng har sandsynligvis haft nogle oplevelser, hvor han lige er faldet i søvn og så er blevet vækket af smerter, fordi han har fået smertejag fra sit øre og det er han vågnet af. Det betyder at han har denne erfaring med sig og at den stadig ligesom sidder i kroppen. Derfor vågner han stadig op, selvom han måske ikke længere har ondt, fordi kroppen husker det sådan og det tager tid at skabe en ny erfaring. Når den ene sygdomsperiode afløser den næste, så når den nye erfaring ikke at blive skabt.
Det er lidt ligesom at have stress. Hvis man som voksen har oplevet den ekstra hjertebanken og utilpashed det giver, hvis man har haft rigtig stress, ja så skal der ikke ret meget til, man skal ikke opleve særlig meget af de samme symptomer, så reagerer kroppen meget voldsomt og igen er det som om at kroppen husker.
Så der ligger noget vanebetinget, en erfaring i at han vågner, netop fordi han jo et eller andet sted aldrig har lært at sove længerevarende ...
Næste problem, og som er der hvor I kan handle nu (sygdom er man jo ikke herre over), handler om hvordan I har reageret og hvordan I reagerer, når jeres dreng så har haft disse opvågninger. I starten blev han ammet, men det har I sluttet og det er fint. Så har I taget ham op, hjulpet ham med at skifte stilling osv. - fint, men også noget han ikke behøver mere og så er der det sidste tilbage: SUTTEN.
Du skriver: "Han bruger sut, og når han vågner de utallige gange om natten (mellem 10 og 20 gange), kan han som regel spises af med den og så sover han videre". Jeres dreng lyder altså til at være dybt afhængig af sin sut for at kunne sove og det lyder som om at I har giver ham (og jer selv) den vane, at være der og komme sutten i munden på ham, igen og igen og igen og igen ... Det er den vane I skal bryde.
Problemet hos jer opstår fordi vi alle har brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociation handler om at barnet lærer at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer i jeres søn alder, handler om at han f.eks. kun kan sove, hvis han får sin sut og har sin sut i munden hele tiden ...
Hans søvn minder i sammensætning mere og mere om den søvn vi voksne har. Det vil sige, at søvnen indeholder flere forskellige faser - han sover let, han drømmer, sover dybt osv. og hele natten igennem veksler han mellem de forskellige søvnfaser. En gang imellem vågner han op – han sover let, det vil sige er stadig sådan halvtsovende, han flytter på sig, triller om på maven, eller sætter sig måske op - det gør han fordi han motorisk og mentalt er igang med en stor udvikling lige nu.
Hver gang han skifter søvnfase, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hans søvnassociation der skal få ham til at sove videre igen. Der er intet unormalt i at vågne 10, 15, 20 gange i løbet af en nat. Det gør vi alle sammen, det gør I også selv - I vender jer, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden, putter jer ind til hinanden osv. Det er helt naturligt og jeres søn må således gerne vågne lidt op natten igennem.
Men han skal ikke automatisk have en sut i munden, hver gang han vågner, han skal lære at sove uden denne afhængighed. Det er rigtig fint, at han får den, når roen skal falde over ham, men når han sover dybt, så slappes hans muskler i hele kroppen (også i kæben) og sutten falder ud. Når han så vågner op op i sin søvn, har brug for stillingsskift osv. så har han lært, at I kommer og giver ham sutten - og det er den vane I skal bryde nu.
Enten skal han slet ikke have sut, eller også må han finde den selv, hvis han vil have den, så han på den måde gøre uafhængig af jer, når han vågner op og skifter søvnfase.
Gør det til en vane, når I giver ham sutten, at give ham den i hånden, så han selv skal putte den i munden og gør det til en vane, at han ikke får den, hver gang han vågner om natten. Prøv også at trække tiden lidt om natten og se om han ikke kan finde roen selv. Han må gerne tumle rundt, han må gerne finde en stilling som passer og han kan også have sengen fyldt med sutter, så han har en chance for selv at finde en - men han skal prøve at klare det selv. Er han ulykkelig må I naturligvis hjælpe ham, men prøv at have lidt is i maven og se om I ikke på aftand med et "ssyyy" kan berolige ham til at sove videre.
Med hensyn til hans opvågninger kl 05/06 og at han er klar til at starte dagen, så er dette forventeligt, når han går til ro allerede kl. 19 og nu ofte sover 3 timer i løbet af dagen ... Et barn omkring 1 år vil gennemsnitligt ofte sove ialt 13½ time i døgnet ...
Fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske