Brev:
Sovevaner - er der noget rigtig og forkert?
12. marts 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Sovevaner - er der noget rigtig og forkert?
Hej
Vi har pt. to små børn på henholdsvis 2 år og 6½ mdr.
Jeg vil gerne hører lidt om søvn/falde i søvn for ham på 2.
Lidt forhistorie.
William har aldrig været god til at falde i søvn - der er utrolig meget krudt på ham og han har meget svært ved at finde hvile.
Vi har da han var lille prøvet at lade ham ligge, men han giver ikke op og bliver meget hidsig og ked af det.
Barnevognen har han ikke rigtig kunnet lide og det har altid været en kamp. Han sov da han var helt lille aldrig længe ad gang. (virkeder/virker som om han ikke vil gå glip af noget - kender nok lidt selv den fornemmelse, da jeg moren heller aldrig har været god til at give slip)
P.t. sover han fra 19 til ca. 6.30 afbrudt af lidt marridt m.m.
Han sover i en seng ved sin af vores seng.
Han bliver puttet og en af os ligger ved siden af ham ind til han sover alt fra 10 til 45 min.
Når han ligger i sengen, kan han holde sig selv vågne med at lege med sin dyne, lave sjov bevægelser, bruge sine hænder. Der er ikke så meget gråd, det er først når vi efter 20 min. lige tager lidt fat putter ham og holder måske 30 sekunder - så giver han slip.
I dagplejen har de et puderum og her sover han ca. 45 min. også er der ikke mere søvn til ham for den dag.
Han fungerer fint - trives og er en meget glad og initiativrig dreng.
Det jeg gerne vil vide er:
Skal de ind i deres eget værelse - hvis ja hvorfor - jeg kender mange hvis børn kommer indtil dem i løbet af natten hvor de søger tryghed
Har også hørt, at vi er flokdyr og vi søger hinanden og at vi bare skal nyde det så længe vi kan.
Vi vil gerne i gang med at putte ham og gå - ved også hvordan vi skal gøre det - altså lave et ritual ligge ham og hver gang han kommer ud sige godnat og putte ham. Vi er også klar til indsatsen, men jeg vil bare ikke kæmpe forgæves, da han utrolig meget hvad jeg kalder kriller i kroppen og har svært ved at give slip (har foreks. aldrig faldet i søvn foran TV eller hvis vi er ude. Legen bliver bare hurtigere og hurtigere.
Er det ødelæggende for ham ikke at komme ind på eget værelse?
Samtidig har jeg en lille drøm om at jeg gerne vil have de to til at sove i samme værelse, måske de for lidt ekstra tryghed - men
Er det urealistisk? - Vil de evt. bare vække hinanden eller kan de lærer hinandens lyde så de sover - Kender du lidt til det?
Måske lidt forvirret mail, men det er jeg også
PS: William har vi med fordel brugt lyden af en hårtørrer til at få til sove da han var helt lille - ville det kunne bruges nu?
Ligeledes svøbte vi ham og jeg tænker tit om det kunne gavne ham at have en "tungere" dyne så det ligesom puttede ham.