Brev:
Mere om mave- og spiseproblemer
13. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Mere om mave- og spiseproblemer
Hej Helen.
Tak for dit svar angående min søns (snart 11 mnd.) problemer med at spise selv og hans tynde mave.
Siden min forrige spørgsmål er han igen begyndt med at spise en del (men maven er stadigvæk tynd).
Du foreslår han har så tynd mave fordi han måske har fået en virusinfektion. Men kan det føre til kun tynd mave? Ville han så ikke være lidt utilpas? Han er meget glad og tilfreds og slet ikke sløj, og han har hellere ikke haft feber. Han er ifølge pædagogerne også i strålende humør når han er i vuggestue.
Du skriver også, at han bør få masser af vand at drikke og eventuelt fortyndet æblejuice og A38. Det prøver jeg også at give ham, men han er bare ikke særlig glad for at drikke. Jeg skal vel ikke tvinge det i ham når han lukker munden eller skriger og skubber koppen væk med armene? Det meste han får at drikke får han derfor når jeg ammer ham (det indtil nu været to gange om dagen, tidlig morgen og lige inden han kommer i seng). A38 vil han hellere ikke have. Jeg har prøvet med diverse drys, tilsætte frugt osv.
Du siger også, at han bør få aftensmad i en blanding af mos og mad til at tygge. Problemet med at give ham det er at han ikke kan lide mos. Han elsker for eksempel kartofler, men så snart det bliver moset negter han at spise den. Det skal være i bider han kan tygge på. Brød er han dog ikke særlig glad for at tygge. Det spytter han ud igen.
Du skriver også at han kan have passeret det tidspunkt hvor barn normalt stopper mad i munden, og at det er derfor han ikke forsøger spise selv. Det kan du meget vel have ret i. Problemet med det var at han stort set holdt op med at stoppe ting i munden inden han begyndte med fast føde (6 mnd).
Jeg vil også lige høre om du evt. kan sætte klokke på hvornår han bør/kan få det forskellige måltider i den dagsplan du forslog mig i dit forrige svar:
"Morgen: Havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør og ost, ½ banan eller anden frisk frugt eller bær, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg og meget gerne tilbehør af kogte grøntsager, frikadeller, kogte pastaskruer og lignende som han fint kan spise selv. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mos f.eks. kartofler med sovs og hjælp ham med at spise dette og giv ham ved siden af frikadelle som han selv skal tygge, kogte grøntsager i hånden osv. at gnave lidt af. Altså forsøg at kombinere de to ting - mos og mad i stykker. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød, så I er sikre på at han ikke går sulten i seng og puttes herefter til natten med amning eller flaske."
Pt. vågner han ca. kl. 6.30-7 og sover til formiddag fra kl. 9.30-12 (dog max. 1,5 time når han er i vuggestue) og eftermiddag ca. kl. 14.45-16.45. Han falder sjælden i søvn for natten før kl. 20-20.30, hvilket jeg synes er noget sent.
Til sidst vil jeg lige spørge til, om du har nogle forslag til hvad jeg kan gøre med at han vågner så tit om natten? Han har i næsten to ugers tid nu vågnet to fire gange hver nat. Det er fint nok, for inden det havde han en måned hvor han vågnede 10-15 gange hver nat. Det virker dog nu som om han igen skal til at vågne oftere og oftere. Han er afhængig af sutten for at sove. Er vi nødt til at droppe den helt? Inden han begyndte at vågne så tit om natten sov han fint, som regel med en opvågning per nat.