Svar: Sovevaner om dagen - 2 mdr.
13. marts 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Camilla
Der kan være flere årsager til at din dreng vågner efter kun 45 minutters søvn og med den alder han er, er det vigtigt at han stille og roligt lærer at sove mere sammenhængende.
Hvem har sagt til dig at du kun må amme ham hver 3 time? Jeg kan naturligvis ikke vurdere din amning og kender ikke til dit ammeforløb, da det er første gang du skriver til mig, men min umiddelbare tanke er, at din dreng skal have lov til at få lidt mere mælk inden du putter ham. Du skriver at "det er en kamp at holde ham fra brystet, så der kan gå 3 timer ..." Hvorfor gøre dette, det forstår jeg ikke!
Jeg tænker at du skal forsøge at få din dreng fyldt lidt ekstra op, inden du putter ham og jeg vil anbefale dig, at du når han vågner fra en lur, starter med at amme ham, sørger for at han spiser effektivt ved brystet og når han så slipper, så skifter du ham, pludrer med ham osv. og inden han så skal sove, så ammer du ham igen men fra modsatte bryst. På den måde får du for det første stimuleret begge bryster imellem hver lur, hvilket øger din mælkemængde og du får også din dreng fyldt rigtig godt op, så du derefter kan regne med, at han sover et lidt længere stræk.
Du skal regne med at han skal have 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Du skal gå ud fra at han skal være vågen ca. 2 timer imellem hver lur og så skal han sove igen. Nogle gange vil han måske kun være vågen i 1½ time, andre gange i 2½ time - men det ligger deromkring.
Når du putter ham, så starter du altså ofte med at skifte ham og i forbindelse med skiftning, vil det være rigtig godt, at du svøber ham i et klæde. Det at være svøbt vil gøre ham tryg og rolig og han vil ikke mærket skiftet fra din favn og egen seng så tydeligt som han gør det nu.
Svøb ham, am ham og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han kan få en sut eller bare have en sutteklud ved sit ansigt. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage.
Stil liften lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, radio, jer forældre der snakker osv. Gerne i et lidt køligt rum - det er især vigtigt når han er svøbt, at I er opmærksomme på at han ikke bliver for varm. Af risikoen for vuggedød, er det derfor meget vigtigt at I løsner på klædet, så han kan komme af med varmen eller sørger for at han står køligt, når han sover :o) Stil ham også gerne til at sove i barnevognen udenfor i løbet af dagen, så han lærer at sove ude.
Derudover tænker jeg, at det vil hjælpe jer at være opmærksomme på hans bevidsthedsstadier. I skal prøve at lægge mærke til hans signaler. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Hvis alt ovenstående er i orden og du følger dette og din dreng forsat vågner efter 45 minutter, så kan det skyldes at han der skal bøvse. Prøv derfor også at være opmærksom på om han kommer nok af med luften efter amning.
Det kan også sagtens tænkes at han har brug for hjælp til at komme videre i søvnen og at du derfor må stå lidt på spring og lulle ham til ro, lige inden han vågner op. Når du nu ved at han vågner så præcist op efter 40 minutter, så må du prøve at være der, stå ved siden af barnevognen og så lulle ham til ro og videre ind i søvnen før han vågner så meget op, at han ikke vil sove videre ...
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske