Svar: Får hun for store portioner mad
13. marts 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Charlotte
Jeg synes det er dejligt at din datter spiser rigtig godt og Carolina lyder ikke til at være for tyk :o)
Børn vil omkring 2 års alderen have en struttende mave, det er helt naturligt at de ser sådan ud. Maven strutter og de er lidt hjulbenede, sådan ser de ud. Omkring 3 års alderen bliver svajet i de nederste ryghvirvler mindre og maven bliver derved mindre fremtrædende og når børn bliver 4 år, så har de normalt mistet det buttede babypræg - tilgengæld er de her ofte mere kalveknæede, men også det forsvinder igen :o)
Stadig gælder at Carolina har brug for mange måltider i løbet af dagen, hun skal have 3 hovedmåltider og derudover 2-3 mellemmåltider. Hendes indtag af store måltider mad skal således ikke skyldes at hun ikke tilbydes mad hyppigt nok og det skal du naturligvis sikre dig.
Hun skal også stadig spise sundt, hun skal have brød, gryn, pasta, ris, kartofler, grøntsager, fisk og kød - ligesom hun også skal have ca 350-500ml mælk eller mælkeprodukt dagligt. Det bør være letmælk hun får, altså produkter med 1.5% fedtindhold og her er cheasy nok for fedtfattig. Det anbefales at børn først omkring 3 års alderen tilbydes de meget fedtfattige mælketyper som skummetmælk, minimælk og kærnemælk.
Det er fint at I stopper hendes indtag, hvis hun har spist en meget stor portion og så i stedet tilbyder noget andet. Det kan være fint at melde ud "hvis du er mere sulten, så kan du få lidt frugt", hun skal jo naturligvis også lære at holde igen og ikke overspise, bare fordi det er sjovt at spise. Så det er naturligvis en balance og appetitten kan vel også variere fra dag til dag - nogle dage spiser vi andre jo også mere end andre dag, nogle dage vil vi også gerne have to portion aftensmad og det er vel okay - når man ikke er på kur og det er Carolina jo ikke :o)
- og så skal den mad hun spiser naturligt være sund og mættende, den skal have et højt indhold af kostfibre og grønt, fordi det er med til at mætte og netop give mæthedsfølelsen, som du også selv er inde på, når I tilsætter havregryn til yoghurten :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske