Svar: Hvordan lærer vi vores søn at falde i søvn selv?
13. marts 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Signe
Det er rigtig godt, at I har købt en lidt større seng til Magnus, at I nu er flyttet og kommet godt i stand, jeg går ud fra at sengen står på hans eget værelse og det er der, han skal lære at sove ...
Derfor er det også der I nu skal putte ham, det er hans egen seng han skal sove i, det er sengen på værelset og det at sove der, han nu skal gøres tryg ved.
Det betyder naturligvis ikke at I bare skal putte ham, sige godnat og gå - det gør ham jo ikke tryg - men I skal være konsekvente og vise, at I mener han skal sove der og at han sagtens kan sove der, fordi I stadig er der, passer på ham og elsker ham højt. Der sker ham ikke noget.
Start med at sidde hos ham på sengekanten, så han stadig får fysisk kontakt, kan lægge benene op på jeres lår eller lignende og mærke jer. Læs så en historie og tal også lidt om dagen der er gået, hvad han har oplevet af gode ting og mindre gode ting, så I ligesom hjælper ham med at få tømt sit hoved for tanker. Ingen af os kan falde i søvn, hvis vi har tankemylder og en masse ugjorte ting. Derfor er det vigtigt at hjælpe ham med lige at tænke dagen igennem, få tingene afsluttet og så derefter lægge sig til at sove.
Når I så går, så er det kortvarigt, faktisk kun for at hente noget praktisk arbejde, som I kan lave i nærheden. Det kan meget vel være i døråbningen, eller lige udenfor værelset, som det nu kan lade sig gøre efter hvordan I bor. Her stiller I jer med vasketøj der skal lægges sammen eller en stor bunke strygetøj og går igang med det. Det skal være sådan, at jeres dreng kan se jer og så I kan tale lidt med ham, berolige ham med ord. Altså være der, men være der på afstand, så han ikke behøver tæt fysisk kontakt for at vide at I er der og passer på ham, men lærer at sove uden det.
Samtidig giver det, at I verbalt kan fortælle ham hvad I vil have ham til lidt mere konsekvens og det på en rolig måde. I kan f.eks. sige "Jeg er lige her, læg du dig ned igen, du skal sove nu, nat nat" eller lignende, så han hele tiden får at vide at I er der og passer på ham, men at han skal sove nu.
Og hvorfor så lige strygetøj..? Fordi det er kedeligt. Mange børn vil ikke gå glip af noget, der er sket så meget spændende hele dagen og det er svært at give slip - hvad mon far og mor laver, når jeg sover .... Derfor er det vigtigt at vise ham, at I laver noget meget kedeligt og at I rent faktisk har noget praktisk I skal have gjort, så det er ikke legetid nu, men sovetid.
Stille og roligt kan I så begynde at gå lidt mere til og fra. Lægge tøj på plads i skabet på hans værelse osv. så I har et formål med at gå frem og tilbage, som ikke handler om at I venter på at han skal falde i søvn, men snarere handler om at I skal have lavet nogle praktiske ting, hvorfor han ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Døren til hans værelse kan stå på klem, han må gerne høre at I er der ude og I må gerne kigge ind til ham en gang imellem og stadig forsikre ham om at det er okay, at han skal sove nu, at I passer på ham osv.
Håber at ovenstående fremgangsmåde er i jeres ånd. Rigtig meget held og lykke med det :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske