Svar: Motorik og bekymringer
13. marts 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Camilla
Selvom din datter på papiret fylder et år, så er hun korrigeret kun 10 måneder gammel og det du beskriver lyder således helt normalt for hendes alder.
Du fortæller at din datter er begyndt at stille sig op i kravlestilling, det er rigtig flot og helt alderssvarende. Selvom nogle børn kravler meget tidligt, så er det stadig helt almindeligt og normalt at børn først begynder at kravle når de er mellem 9-12 måneder gamle.
Det samme gælder det at rejse sig ved tingene og begynde at gå rundt. Det er en meget lang proces og der er naturligvis børn som kommer rigtig hurtigt igennem alle de faser, der ligger i dette og så er der børn, for hvem det tager rigtig lang tid.
Det vigtigste er ikke hvor lang tid din datter er om det, men derimod at du kan se, at hun hele tiden udvikler sig og bliver bedre. At der er udvikling og at der sker små fremskridt hele tiden.
Det er helt normalt at børn der er født før tid, vil være lidt senere motorisk udviklet end andre børn. Det handler blandt andet om at barnets balance, barnets ligevægtscenter eller det der også hedder den vestibulære sans, ikke er blevet stimuleret på samme måde, som hvis barnet var blevet i maven. Liggende i sin mors mave, ville barnet naturligt være blevet vugget dagen lang, men når man kommer ud og bliver lagt i en kuvøse eller i en seng, så får man ikke denne stimulation.
Derfor er man ofte ekstra opmærksom på at for tidligt fødte børn skal have deres vestibulære sans stimuleret lidt ekstra. Det er derfor en rigtig god idé, hvis du kan tumle med din datter. Det vil sige give hende svingture, vende og dreje hende - hun må gerne blive vendt på hovedet, du kan gynge hende - køb en babygynge hvor hun kan gynge frem og tilbage - det er en rigtig god idé og det vil være med til at stimulere hendes videre udvikling.
Men som sagt, er din datter fint med i forhold til hendes alder og udvikling, så jeg håber du her har fået lidt ro på :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske