Brev:
Madplan med grød på vand - 5 mdr.
14. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Madplan med grød på vand - 5 mdr.
Hej Helen,
Jeg har en aktiv dreng på 5 1/2 mdr der er ca. 73 lang og vejer 8,3. Jeg har kun ammet ham i 3 uger og siden har han fået NAN 1 fra brik. Han er en utrolig sulten dreng, og jeg har lidt problemer med at lave en ordentlig madplan. Hans dag ser således ud:
6.30 -7.00 vågner og får ca. 180 ml mme NAN 1
9.00 puttes og sover ca 30-45 min
9.30-10.00 1 1/2 dl hirsegrød lavet på vand tilsat æblemos+ vand af kop
12.00-13.00 150 ml mme NAN1 puttes og sover ca. 2-2,5 timer
15.00-15.30 hirsegrød lavet på vand tilsat æblemos + vand af kop
17.00-17.30 powernapper 30-45 min
18.00 grønsagsmos + vand af kop
20.00.20.30 200 ml risvælling
23.30-24.00 200 ml risvælling
Efter et besøg hos læge Eddie Jalving fik jeg at vide at man aldrig må lave grøden på mælk, derfor laver jeg den på vand. Jeg vil meget gerne give ham et grønsagsmåltid ved 12 tiden men han er besværlig at made når han er træt. Han er et barn
der gylper meget (det har han altid gjort) også efter at han er begyndt at få grød, dog nogle dage mindre.
Jeg har siden han var 4 mdr givet ham majsvælling lige inden sovetid til trods for at første gang han fik majsvælling mest af alt lignede et barn på speed!! Han var helt oppe at køre og kunne ikke falde til ro i lang tid. Jeg blev dog ved med at give majsvælling, da jeg fik at vide at han bare lige skulle vænne sig til det.
Jeg blev derfor anbefalet af lægen at jeg skulle give ham speltvælling, men må han gerne få det når han kun er 5 1/2 mdr? Og hvorfor er speltvælling bedre end andre vællinger?
Lige for tiden får han risvælling.
Jeg føler at min søn ikke får mad nok, og han levner aldrig. Har du forslag til en madplan til min sultne dreng?
PS. jeg har på fornemmelsen at NAN 1 ikke mætter helt som før i tiden.