Svar: Madplan med grød på vand - 5 mdr.
14. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Mit umiddelbare skøn er, at din dreng sover meget uroligt om natten og generelt virker meget sulten, fordi hans måltider ligger meget sent i løbet af dagen. Derudover kunne du overveje, om du skulle tilbyde ham lidt mere modermælkserstatning i løbet af dagen, altså i stedet for at give 4 meget store flasker, så give 5 eller 6 flasker dagligt, ved siden af de 3 måltider skemad.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med frugtmos, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til formiddagslur 9.30-10. Sover måske kun 45 minutter til en time
Frokost 11.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske kl. 13, sover ca 2 timer, måske 2½time
Eftermiddag 16.30: Flaske med mme
Powernapper evt. ½ times tid, det afhænger af hvor lang formiddags- og middagslur han ellers har sovet.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske med mme eller vælling og puttes til natten kl. 20-20.30 som nu. Tidspunktet afhænger igen af hvor meget han har sovet om dagen, om han har powernappet sen eftermiddag eller ej.
Sen aften 23-01: Flaske med mme eller vælling. Hvis du har indtryk af at han sover rigtig godt sen aften, så kan du vælge at lade ham vågne af sig selv og så give ham flaske f.eks. kl. 01 i stedet. Det kan nogle gange give en mere rolig nat, trods det at du skal op og give flaske, hvor du sover.
Det er fint at du tilbyder din dreng risvælling, det lyder som om at han er glad for dette. Jeg synes ikke han skal have spelt sålænge han er under 6 måneder. Der er gluten i spelt og derfor anbefales det ikke.
Jeg vil anbefale dig at du skifter til NAN 2 i stedet for at give NAN 1. NAN 2 er en fuldgyldig modermælkserstatning og man har i den skiftet noget af laktosen ud med maltodextrin. Dette tykner modermælkserstatningen en lille smule, så NAN 2 mætter lidt mere end NAN 1. Derudover indeholder NAN 2 også lidt mere jern.
Det er normalt sådan at hvis barnet trives på NAN 1, så er der ikke grund til at skifte til NAN 2. Men hvis man som dig, har en dreng der generelt er meget sulten og som kan indtage store mængder mælk uden at man oplever at det giver særlig stor mæthed, så kan man med fordel skifte til NAN 2.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske