Svar: Droppe middagslur?
14. marts 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Det er rigtigt, at man må vurdere hvordan barnet sover om dagen, og samtidig også vurdere hvordan barnet sover om natten. Tingene hænger jo sammen.
Det er også rigtigt, at børn som oftest i 2½ års alderen har behov for en middagslur, men at nogle børn faktisk springer den over en gang imellem ... Og så har du også ret i, at hvis barnet sover meget om natten, så sover de naturligt mindre om dagen - og omvendt.
Så mit råd til jer er, at når nu påskeferien kommer og I har et par sammenhængende fridage, så synes jeg I skal forsøge at arbejde lidt på nye søvnvaner. Det betyder at I skal stå op om morgenen som I normalt ville gøre det, hvis det var hverdag. Altså ikke noget med at sove længe i ferien. Rytmen skal følge hverdagsrytmen.
Jeres dreng skal aktiveres, leges med, stimuleres, ud i haven, i skoven, cykle på sin scooter eller hvad han nu har, spille bold osv. så han bruger sig selv motorisk og mentalt ligesom når han er i institution. Og så skal I putte ham, hvis han viser behov for at blive puttet - men vil han hellere lege og virker han ikke træt, så springes luren over den dag.
Der kan altså godt være forskel på behovet for lur alt efter om man er hjemme eller ude, simpelthen fordi der i institutionen sker flere ting, mere aktivitet og dermed også stimuli der skal bearbejdes. Der er på en anden måde brug for en pause midt på dagen ...
Men når det er sagt, så synes jeg altså I skal forsøge det du skriver: Give ham en middagslur, når han virker træt og til at have behov for det og ikke fordi han har den alder han har. Og så se hvad det gør ved nattensøvnen.
Man kunne jo, som du også selv er inde på, godt forestille sig, at hvis han begyndt at sove en længere nattesøvn, så ville han også protestere mod at skulle sove til middag - som udtryk for at han ikke har det behov. Bliver resultatet at han stadig har behov for begge dele, så er det også okay, men så skal middagsluren måske være kortere end den er lige nu.
Så i forhold til jeres situation og dine tidligere breve til mig, så grønt lys herfra for at prøve med nye rutiner. Og udnyt ferien til det.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske