Svar: MFR
1. maj 2004
Alder:
15 mdr.
Kære Annette
Jeg synes du skal lade din søn vaccinere. Vaccination beskytter det enkelte barn mod at få sygdomme, der kan være alvorlige og give varige skader, og i værste fald medføre dødsfald. Hvis man for eksempel ikke vaccinerede mod mæslinger, ville der være 10-100 hundrede dødsfald og 50 – 100 tilfælde af hjernebetændelse, for hver 100.000 børn, der ikke blev vaccineret.
I 1987 indførte man vaccination mod mæslinger, fåresyge og røde hunde, men endnu er det ikke alle familier, som tager imod tilbuddet. I flere år er 10-15 procent af børnene ikke blevet vaccineret, og derfor vil der stadig kunne opstå epidemier af de tre sygdomme.
Målet er at udrydde sygdommene, som man gjorde det med den farlige sygdom kopper i 1970´erne. Men et vaccinationsprogram kræver en kollektiv indsats, hvor næsten alle vaccineres, ellers vil der til stadighed være en reserve af potentielle sygdomsbærere i befolkningen. Det drejer sig altså om at forebygge sygdomme med farlige komplikationer.
Mange forældre tænker over de bivirkninger, som deres barn kan få af de forskellige vaccinationer. De fleste er helt ufarlige. Det er også vigtigt at vide, at bivirkninger til vacciner er 100 – 1000 gange sjældnere og mindre alvorlige end de følgetilstande, som sygdommene giver.
Snak med lægen om det og fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske