Svar: Min datter elsker æg
15. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Esmas mor
Der er ikke i sundhedsstyrelsens retningslinier noget omkring hvor meget æg børn må få, men normalt siger man at børn kan få 1-2 æg om ugen. Æg kan indgå i farsretter, postejer eller gives hårdkogt. Vælger man at lave en omelet eller lignende, hvor ægget ikke er kogt helt igennem, så anbefales det at man bruger pasteuriserede æg på grund af faren for smitte med salmonella.
Det er generelt vigtigt at man varierer kosten og hvis man giver barnet æg hver dag, så er variationen ikke særligt stor. Det handler således mere om et varieret indtag end om et maksimum af indtag.
Det er rigtigt at du får givet din datter lidt ekstra protein, når du giver hende æg. Men protein får hun også via f.eks. kød, indmad, mælk og fuldkornsprodukter og det er vigtigt at du også giver hende disse ting.
Jeg har tidligere prøvet at finde noget omkring kolesterol og æg. Det jeg har fundet ud af er at selvom æggeblommen har et relativt højt indhold af kolesterol, så er det først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.
Det er også sådan at der hos mennesker er fundet meget store forskelle, således at nogle mennesker kan spise rigtig meget æg uden at det ses på blodets kolesterolindhold. Andre mennesker kan ikke indtage ret meget æg uden at det vil give udslag på en blodprøve.
Der skulle også være undersøgelser som viser at æg kan være med til at ændre balancen mellem det "dårlige" kolesterol (LDL-kolesterol) og det "gode" kolesterol (HDL-kolesterol).
Da man ikke ved, hvordan den enkelte reagerer på æg's indhold af kolesterol, er det for voksne almindeligt anbefalet ikke at spise mere end 3-4 æg om ugen. Det gælder også, hvis man har fået konstateret forhøjet kolesterol.
Derfor lyder anbefalingen til børn, små og mindre børn altså 1 til max 2 æg om ugen.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske