Svar: Sover ikke godt
15. marts 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Tania
Tillykke med at I har fået en lillebror:o)
Nu hvor Jakob er lidt over 2½ år, så er det måske tid til at se lidt på hvordan han sover. Altså hvad forventninger I har til hans søvn, i forhold til hvad hans reelle behov måske er.
Du skriver ikke, hvad tid han bliver puttet og hvornår I står op, men måske putter I ham for tidligt, måske er han ikke træt nok. Det kan også være at han sover for lang en middagslur og at den skal kortes noget ned i forhold til, hvordan den er lige nu.
Han vil sandsynligvis ikke have behov for at sove mere end 1 time i løbet af dagen og sover han mere, hvilket han naturligvis gerne må, så skal du regne med at nattesøvnen bliver kortere. Om natten kan du regne med at han har brug for ca 11 timers søvn - altså et døgnbehov på ca 12 timer og husk her, at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere.
Det lyder også som om at Jakob ikke er helt klar over, at I rent faktisk mener at han skal sove og at han et eller andet sted også prøver grænser. Derfor er det meget vigtigt, at I sender tydelige signaler og melder klart ud.
Det at han om aftenen får læst flere bøger og ofte også ligger og hører musik osv. lyder jo meget fint. MEN det kan faktisk også sende lidt signaler om at han ikke behøver sove lige nu, det er okay at ligge og lege lidt, og når man må det, så kan man jo ligeså godt stige op og gå ind til jer, for at se om I ikke vil være med ...
Jeg tænker derfor at I for det første skal passe på ikke at putte ham for tidligt. I skal væresikre på at han er træt nok til at kunne sove, når han kommer i seng. Derudover skal I melde klart ud, at nu læser i en bog, og så skal han sove. Der er ikke musik, leg eller frilæsning, det er sengetid!
Det er vigtigt at tiden i sengen bliver så kort som muligt, så han får brudt den vane han har lige nu, hvor det er okay at ligge i sinseng og tumle rundt. Sengen er til at sove i og derfor skal man også være soveparat, når man lægger sig der.
At han slår ud efter jer kan godt være et udtryk for at han bliver frustreret over at I kræver han skal sove, når han ikke føler sig træt nok. Der er ingen af os som kan sove på kommando. Det kan I heller ikke selv. Hvis I f.eks. ved at I skal sove fordi I har et vigtigt møde i morgen tidlig og ligger i sengen og tænker "jeg skal sove nu, jeg skal sove nu", så er det ganske sikkert, at I ikke falder i søvn. Så er det meget bedre at stå op og lave noget andet, gøre noget aktivt indtil man så mærker at nu er man træt og parat til at gå i seng. Så kan man lægge sig og sove.
Sådan har jeres dreng det også og derfor er det helt naturligt at han står op og sætter sig og leger, når han ikke føler sig træt nok til at overgive sig til søvnen.
At han vågner om natten skyldes sandsynligvis hans alder, mange børn drømmer lidt mere uhyggeligt i denne alder, de er bange for mørke, små dyr osv. og søger derfor naturligt deres forældre, når de vågner og ikke kan sove videre. Hvis han vågner af en drøm, er bange for mørke osv. så går han naturligt i baglås hvis I forlangerat han skal være 'det farlige sted', så er det kun trygt at være hos jer. Hvis han vågner fordi han ikke kan sove mere og samlet set egentlig har sovet det han behøver - ja så kan han jo ligeså godt sætte sig og lege lidt på gulvet ...
Jeg håber I kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske