Svar: Motorik - 6 mdr.
15. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil fra ca 6 måneders alderen sagtens kunne tåle at man triller dem, svinger dem, vender dem på hovedet og giver dem luftture og de har rigtig godt af det. Det er super til at stimulere deres balance og det styrker deres motoriske udvikling videre frem.
Så længe jeres datter smiler, griner og tydeligt viser at hun synes det er sjovt, så er der ingen problemer med at tumle hende lidt voldsomt. Når man tumler med børn, skal det altid være på barnets præmisser og det er vigtigt at man lægger mærke til barnets ansigtsudtryk, da man normalt godt vil kunne se, hvad barnet synes om og ikke synes om.
De første måneder er den meget tætte og meget nære kontakt vigtig. Barnet kan i denne alder stadig godt lide at blive vugget lidt, ligesom det også skal ligge på maven, øve sig i at løfte hovedet osv. Men det er det mere nære, kramme, kærtegne, pludre i dialog osv. som er godt for det lille barn.
Omkring 3 måneders alderen begynder barnet at kunne holde sit hoved og kigge sig omkring. I 3-6 måneders alderen styrkes nakken mere og mere og barnet drejer bevidst hovedet efter lyd. Barnet begynder også at bruge sine arme og ben mere bevidst og netop i denne alder begynder barnet at have stor glæde af bevægelege, altså lege, hvor man tumler lidt mere med barnet. Det kan være lege, hvor man hjælper barnet med at trække sig op til siddende stilling, ved at holde det i hænderne, cykler med barnets ben, hjælper det med at trille rundt osv.
I 6-9 måneders alderen sker der mere og mere motorisk, barnet triller nu bevidst hele vejen rundt, kryber efter ting, hopper på skødet, kravler, begynder at sidde mere og mere op osv. Det er derfor især i denne alder, hvor man kan begynde med luftture og give barnet en oplevelse af at flyve eller hvor man som I beskriver svinger barnet op over hovedet. Det giver en kildren i maven og giver oplevelse af spænding og børn synes som regel at det er vældig sjovt :o)
Håber dette er svar nok på jeres spørgsmål.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske