Brev:
Mad efter sygdom - 11 mdr.
15. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Mad efter sygdom - 11 mdr.
Hej Helen
Så er Emil (11mdr) startet i vuggestue og det betød også ret hurtigt en omgang maveonde, hvor han kastede op et par dage. Han ville naturligt nok ikke spise, og da han startede fik han kartoffelmos og grød fordi han blev ved at kaste op hvis han hostede under måltidet.
Nu er han frisk igen, men vil nu pludselig ikke spise det mad han plejer. Spiste alt hvad vi spiste inden han blev syg, men nu vil han pludselig kun have mos. Han har jo tabt sig en del, så vi vakler mellem at lave særlig mad til og bare give ham det vi spiser i forventning om at han vel spiser det, hvis han er sulten nok. Er det normalt, at de går tilbage til babymad efter sygdom? Og skal vi give ham mos i en periode?
Derudover er han lidt af en belastning at have med til bords. Tager lidt mad i munden, for straks at spytte det ud? Tager noget mad, ske, hvad som helst i hånden og smider det på gulvet. Helt bevidst. Kigger på os og smider det. Giver vi ham det igen - gør han det samme. Vi siger "Nej" - men han er fuldstændig ligeglad. Vi har opgivet at have en tallerken stående foran ham - han har sådan en playtray og vi ligger maden direkte på den i stedet. Er det dumt?? Ved jo godt at han skal lære at have en tallerken. Det hele resulterer i at han nærmest ingenting får spist - for til sidst siger vi slut med mad. Det er han så også ligeglad med.
Er det en fase han skal igennem? Eller hvad kan vi gøre for at få lidt bedre vaner ved maden?
Synes det her mad-show fortsætter i en ny variant konstant. Hver eneste gang han tager på og er i en god mad-stime - så sker der noget, som vender op på det hele.
Håber du kan komme med lidt tips og tricks.
Med venlig hilsen
Rikke