Svar: Mælkeindtag / Væskebehov
15. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg synes det lyder som om at du skal prioritere at give din datter en flaske sen aften. Hvis hun uden problemer spiser 200ml, så er der ikke tale om en lille smule og netop i takt med at hun bliver ældre og stille og roligt spiser mere og mere skemad om dagen, så vil hun om dagen drikke mindre og mindre mælk, hvorfor aftenindtaget er vigtigt for at sikre hende væske nok.
Med hensyn til mælkeindtag og behov, så varierer dette jo fra barn til barn. Det har naturligvis noget at sige, hvor stort barnet er - større børn har naturligt mere behov end mindre børn ... Så længe barnet er under 4 måneder, så kan man gå ud fra at barnet skal have ca 1/6 af sin vægt dækket af mælk, men efter 4 måneders alderen vil man ikke på samme måde beregne sig frem til behovet.
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen fortsat have behov for rigtig meget mælk ofte mellem 800-1000ml i døgnet. Det svarer til at barnet får ca 6 amninger/flasker dagligt. I takt med at barnet får skemad og også får vand af kop, så nedsættes mængden af mælk og her hvor din datter er lige på grænsen mellem 6-7 måneder og generelt spiser godt, så vil jeg umiddelbart sige, at hun bør få ca 750ml mælk dagligt.
I 8-9 måneders alderen kan man normalt nedsætte mælkebehovet yderligere og giver ofte kun 3 flasker - svarende til ca 600ml i døgnet. I 10-12 måneders alderen vil barnet have behov for 2 flasker - svarende til 400ml som dækker behov for blandt andet jern indtil 1 års alderen.
Det spiller naturligvis også ind hvor meget mælk man bruger i madlavningen samt hvor meget væske hun får af kop, men stadig er behov for ren mælk (mme/modermælk) rigtig stort, når man er under 9 måneder gammel.
Der er børn som spiser meget lidt, der er således børn som ikke får mere end måske 500ml dagligt, når de er 6 måneder gamle. Det er en helt anden situation end hos jer og da din datter ikke har nogen problemer med at tage imod sin flaske og fint drikker 150-200ml når du tilbyder hende, så synes jeg personligt at hun bør få den ekstra flaske.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske