Svar: Mareridt? - 21 mdr.
15. marts 2009
Alder:
21 mdr.
Kære R
Det er ikke ualmindeligt at børn helt ned i 1½ års alderen kan have mareridt lignende drømme, hvor de vågner med skrig og kan være rigtigt svære at trøste. Det kan virke meget skræmmende på forældrene, fordi barnet tydeligt er helt ude af sig selv og samtidig ikke vil modtage trøst eller kærtegn.
Det hænger normalt sammen med at barnet netop i jeres datters alder oplever verden større og større og får mere og mere farefornemmelse. Hun oplever altså at verden kan være farlig og det oplever hun på flere planer. Hun klatrer op og finder ud af at hun ikke selv kan komme ned, hun oplever meget 'nej' i løbet af dagen, nogle gange bliver hun holdt fast "du må ikke løbe ud på vejen, det er farligt", ligesom hun også møder modstand fra andre børn. De skubber til hende, slår måske ud efter hende, tager legetøjet fra hende osv. osv.
Alt dette, alle disse oplevelser, disse farer, modstand osv. skal naturligvis bearbejdes og det sker så i drømme om natten. Det hjælper nogle gange at give barnet lidt vand, fordi vand på en eller anden måde er med til at holde barnet til virkeligheden. Nogle gange må man tage barnet ud af værelset, sætte sig i stuen og få ro på igen, andre gange bare forsøge at putte barnet forholdsvis hurtigt og komme videre i søvnen. Tit foregår det jo mere eller mindre i søvne, barnet er simpelthen ikke rigtigt vågen, når det sker og hvis man som forældre så taler for meget til barnet, så kan man risikere at blive en del af drømmen. Det er måske det, der er sket hos jer, at du har talt til hende og forsøgt at berolige hende og så er du blevet en del af det hun drømte - hvor far ikke har været med i drømmen på samme måde ...
Det er et gæt - ingen af os kan jo vide, hvad hun drømmer og hvad hun tænker ... :o) At hun har været syg, haft feber osv. kan naturligvis også spille ind, i feber kan man jo drømme mere end når temperaturen er normal.
Det er også sådan, at nogle børn har det der hedder natteskræk eller natteangst. Det ses dog normalt ikke hos helt så små børn, opstår ofte mellem 2-5 år og mest hyppigt i 3-4 års alderen ...
Natteskræk kan godt forveksles med mareridt, men forskellen er at disse anfald kommer når barnet sover den dybe søvn og ikke som ved mareridt, når barnet drømmer. Natteskræk viser sig ofte ved at barnet skriger højt, sætter sig op i sengen, slår ud med arme og ben og taler utydeligt. Ofte har barnet vidt åbne øjne, men genkender ikke jer forældre og vil være rigtig svær at komme ind til og netop derfor virker det ekstra skræmmende. Det er meget hårdt at se sit barn i den tilstand.
Ofte vil barnet ikke selv kunne huske hvad der er sket om natten og vil virke upåvirket af situationen - det er forældrene som har det sværest ... Der er normalt ikke noget i vejen med barnet, man mener at det skyldes en umodenhed i barnets nervesystem og det vil normalt forsvinde med tiden igen.
Hos børn som vågner med natteskræk, må man forsøge at give så meget tryghed som muligt, være hos barnet, berolige, kærtegne og se om man ikke kan få hende til at slappe af og sove videre. Er der tale om et barn som gentagende gange vågner med natteskræk, så er det naturligvis altid en god idé at drøfte det med lægen.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske