Svar: Er han for meget alene?
16. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Hvorvidt det er okay, at din dreng sover så meget som han gør, skal vurderes af jeres sundhedsplejerske eller læge. Det kan ikke vurderes herfra hvor jeg sidder, da det afhænger fuldstændig af, hvordan han udvikler sig og er i sin kontakt.
Hvis han smiler, pludrer godt i dialog, kluk-ler, bruger sig selv motorisk - begynder at trille fra mave til ryg, putter hængerne i munden, tager ud efter ting osv. så lyder han jo til at trives og få den stimulation han har behov for - selvom han sover rigtig meget.
Du skriver at han ikke vil være i arm og kan jeg ikke vurdere, hvad der ligger i dette ... Hvis han er afvigende i kontakten, og ikke udvikler sig som man aldersmæssigt må forvente, så sover han for meget og så skal han vækkes og stimuleres mere end han bliver.
Jeg synes derfor du skal ringe til din sundhedsplejerske og bede hende om at komme på besøg og få en vurdering af hans udvikling. Små børn har rigtig meget behov for kontakt og samværd for at udvikle sig sundt og godt og man er nødt til at se ham, snakke med ham, have ham i armene for at vurdere om han får den kontakt han har brug for.
Han sover nemlig rigtig meget, det har du fuldstændig ret i. De fleste børn på 3 måneder vil sove 15 timer i døgnet. Ofte 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten.
Så mit råd til dig er at du beder din sundhedsplejerske om et ekstra besøg :o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske