Svar: Søvn og amning - 3 mdr.
1. maj 2004
Alder:
3 mdr.
Du skriver ikke noget om, hvordan din søn dier, når du ammer. Som du sikkert ved, så består mælken af flere forskellige dele, hvoraf den sidste del er tyk som fløde og mætter ham godt. Det er derfor vigtigt at din søn spiser så længe af et bryst, at han får 'fløden' med. Hvis han dier kortvarrigt på hver side, så er der en risiko for at han ikke bliver mæt nok.
Når du ammer er det derfor vigtigt at du lader ham spise af et bryst af gangen. Det er hårdt arbejde at spise af et bryst og derfor kun naturligt at han falder i søvn ved brystet før han er helt færdig. Hvis han falder i søvn undervejs, så kan det derfor være en fordel at du skifter ham og så lægger ham til igen ved samme bryst. NÅr han har 'tømt' den ene side, så tilbyder du ham toppen fra den anden. Derved tilbydes han lidt tyndere mælk, som slukker tørsten efter det egentlige måltid.
Det kan være en fordel at du skifter stilling undervejs, således at du starter med at amme i den traditionelle stilling og så efter skiftning lægger til i tvillingestilling. Om natten er det en fordel, hvis du kan ligge ned og amme.
Næste gang du lægger til så begynder du med den side, hvor han har taget toppen, lader ham spise i bund der (med skiftning undervejs) og tilbyder igen toppen på den anden side.
Ved at amme ham på den måde får du ham forhåbentlig mættet så godt af at han kan sove lidt mere.
Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske