Svar: Introduktion til grød
16. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Britt
Tak for dit brev og dine tanker. Jeg giver dig fuldstændig ret i at din datter skal have noget mere mad og for at få hende igang, så skal der sker nogle ændringer hos jer.
For det første skal hun ikke længere ammes hver 2-3 time. Hun skal ammes 6 gange i døgnet - og ikke mere end det. Heller ikke selvom hun kun spiser fra et bryst af gangen.
Derudover skal hun have mad på faste tidspunkter og hun skal tilbydes grød og grøntsagsmos 3 gange dagligt. Det gør ikke spor at hun kun spiser 6 tsk fulde, det er bedre end ingenting og hun skal ikke ammes i stedet. Der skal være afstand mellem tilbuddet af skemad og tilbuddet af bryst.
Det er også vigtigt at hun nu kommer op at sidde i sin høje stol og sidder med ved bordet. Man spiser bedst, når man sidder op og med den alder hun har, vil det være helt relevant at sætte hende i høj stol ved bordet, så hele familien spiser sammen.
Hun skal have noget i hånden, frisk blød frugt, ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende som hun kan sutte på, opbløde med spyt og gumle i. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt putter i munden og det skal udnyttes. Det er vigtigt at hun får øvet sig mundmotorisk og finder ud af at det at få noget i munden er spændende og det smager forskelligt.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerndråber), frisk frugt i hånden, appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende blød frugt, som hun kan sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur kl. ca 10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas), tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop.
Ammes og powernappen begynder måske at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt jeres mad, tilbydes igen brødskorper eller lignende i hånden at sidde med og I sidder alle sammen ved bordet. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet afhænger af hvorvidt jeres datter har sovet powernap om eftermiddagen eller sprunget den over
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se er der i denne plan fortsat plads til 6 amninger i døgnet og det er rigeligt til at dække din datters behov. Derudover er amningerne strategisk lagt sådan, at din datter naturligt starter med skemad hele tiden og først inden lur tilbydes bryst. Der er også plads til mellemmåltider og mad i hånden at øve sig mundmotorisk på.
Når du tilbyder hende mad og hun sidder i den høje stol, så har du mulighed for at sidde foran hende, hun kan spejle sig i dit ansigt og det er rigtig vigtigt. Hun bruger dig altså som et spejl og du må meget gerne åbne munden, når du giver hende mad. Du skal smage på maden, verbalisere positivt omkring det "mmm, mam mam, smager dejligt" osv. så hun ser at det her er nydelse, det er noget godt og når hun ser du putter i munden/åbner munden, så gør hun det også.
Hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hendes opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" hun åbner munden (hun spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", hun åbner munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så hun ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når hun så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gør, far der kommer ind i køkkenet eller hvad det nu kan være, så bekræft hende i det hun oplever: "Hejsa, der kom far jo...", giv hende lidt vand at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hej skatterpige, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få hende til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det ...
Så igang med skemaden, høj stol og ned med amning - håber du hermed har fået et skub i den rigtige retning :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske