Svar: 4 flasker og 3 måltider - 7 mdr.
16. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 7 måneders alderen få deres mælkebehov fint dækket, hvis de får 4 flasker dagligt. I 8-9 måneders alderen begynder barnet ofte at spise mere rigtig mad, begynder med små brødhapsere og får mere familiemad og her nedsættes mælkebehovet yderligere. I 8-9 måneders alderen vil barnet således normalt fint trives med 3 flasker dagligt, svarende til ca 600ml. Hvis man har et barn, som drikker meget lidt af flaske, så kan man dog godt vælge at bibeholde 4 flasker - det afhænger naturligvis af indtaget.
En plan for dagen til et 8 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf eller lignende. Suppleres med grøntsagsmos med kød/fisk, så hun bliver godt nok mæt. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Vær opmærksom på at grøntsagsmos også kan bruges som pålæg. Vand af kop.
Puttes til middagslur. Hvis barnets indtag af mælk ikke er særlig stort, så kan man vælge at give en flaske inden denne lur.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost. Evt. en lille portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad som familien spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der gives mad i hånden og mad hun kan tygge i, men der suppleres fortsat med mos ved siden af. Det kan være at man f.eks. moser kartofler med lidt sovs og så giver man små stykker af et farsbrød ved siden af, ligesom hun også kan få ris med sovs, godt kogt pasta og lignende. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover til næste morgen tidlig uden mælk.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske