Brev:
Forvirrer vores metode mere end den gavner?
16. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Forvirrer vores metode mere end den gavner?
Hej.
Min datter er snart 9 måned og som så mange andre søger vi en løsning på for megen aktivitet i nattetimerne.
Jeg vil forsøge at gøre det kort, men føler at jeg bliver nødt til at skrive lidt om vores udgangspunkt.
Hun blev født med et Diaphragme hernie (til terminen) og var de første 3 måneder indlagt på Rigshospitalet. Hun blev opereret 3 gange, lå i respirator i flere måneder og var tæt på at dø. Der gik flere måneder før hun kunne komme op i sine forældres arme. Efter en stor indsats lærte hun at spise sin mad ved mit bryst. Denne hårde start har betydet at hun de første mange måneder blev ammet hver 2. time døgnet rundt og altid vugget i søvn i vores arme. Det er først for nylig at vi har stillet krav til putning og søvn om natten.
Hun udvikler sig tilsvarende hendes alder, på trods af hendes hårde start. Det har været 9 hårde måneder og nu har vi bare brug for at få noget søvn! Vi kan ganske enkelt ikke klare mere. Vi har stort set ikke sovet siden hun blev født.
Status er at vi har læst lidt rundt omkring og hælder nok mest til ”sov igennem uden gråd (næsten)”. Vi har lavet putte ritual og lært hende at falde i søvn i egen seng, dog imens vi sidder der. Vi er ved at bevæge os væk fra sengen, for at få hende til at falde i søvn alene i håb om at hun så ikke kræver så meget opmærksomhed i løbet af natten. Hun sover på imellem 10-20 min. Faktisk har vi ikke noget imod og side hos hende når hun falder i søvn, men vi har bare hørt at hvis hun falder i søvn alene så vil hun bedre kunne sove igennem… Hvad siger du til det?
Det som er det store spørgsmål er hvordan vi får hende til at sove længere tid i løbet af natten. For øjeblikke forsøger vi at øge intervallet mellem amningerne. Hvilket betyder at min kæreste får vores datter til at sove når hun vågner. Men hvor lang tid vi bestemmer der skal gå imellem amninger er vi i tvivl om. Det er jo lidt kunstigt. Det er jo bare noget vi bestemmer. Jeg føler lidt at hun bare vågner og vågner indtil at hun bliver ammet. Min kæreste giver hende vand og det har vi hørt at de skulle synes var lidt uinteressant og derfor sove længere… men det sker ikke rigtig her! (hun gider ikke bruge sut). Jeg forsøger også at afkorte amningen, men det er ikke så let. Sådan ser vores nat ca. ud…
Kl. 19.00: Jeg ammer hende og derefter puttes hun af mor eller far med et fast putteritual.
Kl. 21-22.00: vågner 1-2 gange (Faren giver vand og får hende til at sove)
Kl. 22-23.00: Hun vågner og jeg ammer hende.
Kl. 23-4: Hun vågner imellem 3-10 gange. Hendes far tager hende og forsøger at holde hende hen så længe som muligt. Nogle gange bliver hun også ammet i dette tidsinterval.
Kl. 4-5: Jeg ammer hende, men hvis kl. er tæt på 5 vil hun hellere op.
Hun vågner og vil op imellem 5 og 6 (nærmest 5!)
Jeg er i tvivl om vores metode forvirre mere end den gavner.
Hvordan kan vi få nogle bedre nætter og hvordan kunne man få hende til at sove lidt længere end kl. 5?
Vi har af gode grunde ikke overskud til alt for meget gråd! Vi synes jo hun har været igennem så meget! Samtidig er jeg virkelig parat til snart at få en god nattesøvn, bare 5 timer i træk. Det er heller ikke sådan at vi bare giver efter med det samme hun lige klynker… vi ved godt at der skal noget til og at det også er for hendes skyld. Vi er også med på det omkring søvnassociationer og derfor ammer jeg hende ikke i søvn, men det er klart når jeg ammer hende om natten så sover hun jo når hun ammes og falder i hvert fald i søvn ved brystet.
Om dagen sover hun formiddagslur imellem 9-10 ca.(kun 45 min. -1 time) og så sover hun sin lange lur i barnevogn fra 13-15 (2 timer). Da vi har fjernet eftermiddagsluren bliver vi nødt til at putte hende ved 19.00 tiden. Hun er meget træt om aftenen.
Jeg håber at ovenstående giver dig en indsigt i vores problem uden at vi har skrevet for meget fyld. Vi kunne godt tænke os hjælp til at komme videre. Vi vil meget gerne snart sove lidt!
Hilsen M.