Brev:
Sovevane
16. marts 2009
Alder:
3 år, 3 mdr.
Sovevane
Hej Helen
Min store søn på 3 år og 3 måneder er pludeselig begyndt at ville sove hos os om natten og der har ellers aldrig været noget problem med at lægge ham i seng. Nu er han dybt ulykkelig og og bliver helt hysterisk når jeg vil gå fra værelset. Han har været renlig i 2 måneder nu også om natten, men i forbindelse med han ikke vil ligge i sin egen seng om natten er han også begyndt at tisse i sengen om natten. Han kalder så på mig og siger han er våd, derefter vil han så gerne ligge i mors seng, hvilket han de fleste gange har fået lov til.
Jeg har aldrig været tilhænger af børnene i min seng, men har gjort det, hvis nu han var utryg, men jeg får en meget dårlig nats søvn, hvilket præger den efterfølgende dag i form af manglende overskud.
Selve natterutinen er at jeg en halv time inden han skal i seng, begynder at nævne det for ham og vi rydder sammen op. Derefter ordner vi tandbørstning og tisser af til natten og han får ikke ble på - jeg er dog i tvivl om jeg skal begynde at give ham ble på til natten igen.
Vi ligger så i hans seng og læser tre godnathistorier. Jeg giver mig god tid til ham. Nu hvor han så ikke vil have jeg går lægger jeg mig på hans sofa. Han accepterer så at sove i sin seng, men op til flere gange kalder han "mor" og skal lige høre om jeg er der. Jeg kan først gå når han er faldet i søvn. Allerede ved 01.00 tiden vågner han og vil ind i mors seng jeg følger ham på toilettet og ind i sin egen seng igen og må igen lægge mig på hans sofa til han sover. Ved 05.00 tiden vågner han igen og der synes jeg det er "morgen" og han får lov at ligge den sidste time i vores seng.
Han sover til middag i børnehaven. Jeg kan ikke finde ud af om han har behov for at sove til middag i weekenden. Jeg synes han bliver træt ved 17 tiden hvis ikke han sover så derfor pådutter jeg ham det nok. Han kan snilt sove 2-3 timer - Skal jeg tage den væk eller drosle ned.
Det skal siges at vi jo bor i Slovakiet og han er for halvanden måned siden startet i rigtig børnehave. Han trives der og er glad, men er først ved at lære sproget. Jeg ved ikke om det kan spille ind på hans pludselige "natteroderi".
Det skal også siges, at han har en lillebror på 8 måneder og hvis han vågner først om morgenen så henter jeg ham ind i vores seng så jeg ved ikke om han tror at lillebror har ligget i sengen hele natten.
Vi skal op kl. 06.30 om morgenen og jeg ville gerne have ham i seng kl 20.00, men han er ikke tilnærmelsesvis træt før kl.21.00 eller senere. Hvordan får jeg rykket hans rytme?
Jeg er i vildrede jeg håber du kan hjælpe mig. Jeg har flere frustrationer, men sender et brev under et nyt emne. Han er en utrolig djlig og kærlig dreng, men i øjeblikket er han en enorm udfordring som jeg har svært ved at rumme.
Mange hilsner den fortvivlede mor