Svar: Sovevane
16. marts 2009
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære mor
Det er svært at være 3 år, det er svært at blive og være storebror, det er svært at skulle være renlig, det er svært at starte institution - i det hele taget lyder det som om at det er lidt svært at være din dreng i øjeblikket og det kan I alle naturligvis mærke ... :o)
Lige i forhold til søvnvaner og problematikken omkring at komme i seng til tiden om aftenen - gerne omkring kl. 20, så vil det her, være rigtig godt, hvis du kunne få skruet ned for middagsluren. Når man er 3 år gammel, har man ofte ikke behov for at sove mere end ca 12 timer i døgnet og ofte vil man ikke sove mere end 1 time i løbet af dagen og så en nattesøvn på ca 11 timer.
Som det er hos jer lige nu, så sover din dreng ofte 2-3 timer i løbet af dagen og det er derfor helt naturligt at han ikke kan sove før efter kl. 21 om aftenen - samt at han vågner hyppigt om natten - han er sandsynligvis ikke træt nok til egentlig at sove rigtig godt ...
Prøv derfor om du kan få ham til kun at sove 1 time til middag og se så om ikke det påvirker hans lyst til at sove om aftenen og evnene til at kunne sove mere sammenhængende.
Derudover spiller hans alder og udvikling naturligvis også ind. Det er helt normalt at børn i 3-4 års alderen vågner om natten og har mareridt og derfor søger deres forældre mere. Alternativet til at ligge i din seng eller at du skal lægge dig hos ham, kunne være en madras på gulvet i soveværelset.
Med hensyn til at falde i søvn selv og føle sig tryg ved dette, så synes jeg det lyder som om at din dreng trækker tiden lidt ud om aftenen - hvilket naturligt hænger sammen med at han ikke er træt nok til at sove. Putteseancen skal altså afkortes ved at han bliver puttet på det rette tidspunkt, når han rent faktisk er klar til at overgive sig til søvnen.
Men, det er her også vigtigt at du sender nogle tydelige signaler om at han skal sove nu og at han roligt kan gå til ro, fordi du passer på ham og fordi der ikke sker noget spændende, det er faktisk temmelig kedeligt at være oppe. Når du bliver siddende sofaen, så sender du nogle signaler om at du bare venter på at han skal sove. Jeg synes du i stedet skal sende nogle signaler om at han skal sove nu, fordi du har noget praktisk arbejde der skal gøres.
Du skal naturligvis starte med at putte ham, læse en bog og være der for ham. Du skal være der 100 pct. så han føler at lige der har han mor for sig selv - det er jeres stund. Men når du så har været det, måske i 15 minutter, så skal du ikke være der mere, så har han fået sin tid, fået din opmærksomhed og du har også andet du skal, end at vente på at han sover.
I stedet for at sidde der, så synes jeg du skal stille dig i nærheden, så du stadig kan tale til ham og så skal du bruge tiden på at lægge tøj sammen og på at gå frem og tilbage med det praktiske formål at lægge tøj på plads i skabet. Du sidder altså ikke og venter på at han skal falde i søvn, men du laver nogle kedeligt praktisk og så kommer du naturligt ind til ham en gang imellem med det rene tøj, som skal lægges på plads. "Jeg skal lige ordne noget tøj, så kommer jeg lige om lidt, lig du bare her imens og slap lidt af".
Håber at ovenstående hjælper videre på vej og med hensyn til natble, så kan det være udmærket, hvis han selv er indstillet på det. Det er stadig bedre at vågne med en tør ble og få den succes, end det er at vågne i en våd seng.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske