Brev:
Indlæring, udvikling
16. marts 2009
Alder:
3 år, 3 mdr.
Indlæring, udvikling
Hej Helen
Ja endnu en frustration.
Nicolai min store søn volder mig flere frustrationer.
Han er naturligt nok bagud sprogligt både hvad angår dansk og slovakisk. Han er enorm svær at forklare noget og jeg synes heller ikke han viser stor interesse, når det handler om nye tiltag.
Jeg prøver så meget jeg kan at fortælle hvad tingene hedder både på dansk og slovakisk. Ordene han bruger er oftest enstavelsesord - han cutter endelsen af og derfor er det nærmest kun mig der forstår hvad han prøver at udtrykke. Han er meget lang tid om at lære at sige ordene korrekt. Eksempelvis har han været et halvt år om at lære at sige rutchebane korrekt. Han sagde før "hobane".
Jeg føler han har et meget minimalt ordforråd og derfor er svær at bibringe et budskab som han forstår.
En ting er at han jo ikke kan gøre noget jeg beder ham om som han ikke forstår, men de ting han så forstår og som jeg ved han kan er det altid en kamp at få ham til. Så som at tage sko af og på, hvilket jeg ved han gør selv i børnehaven - han siger altid "det er mors tur" jeg skal altid lokke ham med en "Gulerod". Når jeg beder ham om noget stikker han af og jeg skal fange ham.
Når vi skal spise vil han ikke have maden og sidder bare og leger med bestikket. Kun ris, pasta, æg, bolle, ryger ned uden vrøvl.
Hvad gør jeg forker og hvordan kan jeg motivere ham til at lære nyt? Stiller jeg for store krav - ja jeg er virkelig i tvivl omhvad jeg skal.
Han bruger sut endnu - ikke i børnehaven, men ellers har jeg bevidst ikke taget den fra ham, idet jeg har villet tage een ting af gangen. Først skulle han blive renlig, det er han nu. Så skulle han starte i ny børnehave. Men jeg ved det går ud over hans sprog blandt andet. Lillebror bruger sut så det er svært synes jeg - Har du de vise ord for jeg har ikke!
Nicolai er meget højrystet når han prøver at udtrykke sig. jeg ved ikke om det kan være fordi han så tror vi bedre forstår ham.
Han er ellers god til at lege med sig selv og i særdeles med sine biler. jeg har prøvet at tage en bil og lege med, men det kan han slet ikke finde ud af for han bestemmer hvordan der skal leges. Det er frustrerende at vi ikke kan lege et eller andet sammen.
Mange hilsner Dorthe