Svar: Indlæring, udvikling
16. marts 2009
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Dorthe
Har du nogensinde fået Nicolais ører tjekket hos en ørelæge. Det synes jeg du skal få gjort. Netop det at han udtaler ord forkert, snapper endelser af, nogle gange virker til ikke at forstå hvad du siger eller bedre ham om og det faktum, at han ofte taler meget højt - ja det kunne jo tyde på at han har problemer med sine ører. Man skylder ham i hvert fald at udelukke at der er tale om dette :o)
Selvom børn vokser op med to sprog, så er deres ordforråd normalt ikke mindre. De kan godt have mindre ordforråd i hvert sprog, men når man ligger ordene sammen, så vil deres samlede ordforråd være alderssvarende med andre børn - forstår du hvad jeg mener? Ofte vil tosprogede børn således blande de to sprog og kan man begge sprog, så vil man sagtens kunne forstå, hvad barnet siger. Mange børn blander naturligt sprogene og tænker ikke over om de nu taler dansk, slovakisk eller noget andet.
Selvom du ikke synes han kan så mange ord, så vil han stadig kunne forstå dig og vil også gøre sig selv forståelig med brug af fagter, grimasser osv. I vil derfor stadig kunne kommunikere, men du skal naturligvis sikre dig at han rent faktisk hører hvad du siger, at I har øjenkontakt når du beder ham om noget, så du er sikker på at han hører det ... Det er jo også synd at skælde ham ud over noget han ikke har hørt :o)
Nogle børn har svært ved at udtale ord rigtigt. Det er f.eks. meget normalt at sige top i stedet for kop, ligesom mange børn også siger go i stedet for sko, bar i stedet for far. For nogle børn er det ikke kun de enkelte lyde som er svære, men også kombinationen af lyde giver dem problemer. Årsagerne kan være mange, men du har naturligvis ret i at sutten kan være et problem og din dreng skal derfor ikke have sut i munden, når han taler. Sutten er kun til når han skal sove.
I Danmark ville man normalt drøfte din drengs sprog med en talepædagog. Der er tilknyttet talepædagogerne til børnehaven og netop i børnehaven vil man derfor lave en vurdering af barnets sprog og give ekstra støtte, hvis det er nødvendigt. Jeg ved ikke hvad muligheder I har hvor I bor, men det lyder umiddelbart som en god idé, at du prøver at tale med en sprogkyndig, altså en talepædagog.
Problemer med ordforråd kan også drøftes med en talepædagog. Der kan være flere årsager til at barnet har et mindre ordforråd end andre børn, det kan hos jer f.eks. skyldes at din dreng er usikker på hvad ordet hedder, eller hvordan det udtales - netop fordi han skal forholde sig til to sprog samtidig. Nogle børn har også svært ved at finde det rigtige ord til bestemte situationer, selvom de faktisk har et godt ordforråd, så kan de ikke rigtigt finde ud af, hvad ord de skal bruge. Nogle gange vælger de derfor at bruge et andet ord, som ikke helt dækker det de vil forklare og så bliver det opfattet som om at barnet mangler ord ... Men alt dette kan en talepædagog give gode råd omkring.
Med hensyn til dit ønske om at lege med ham, så lyder dette rigtig dejligt og det tror jeg også din dreng rigtig gerne vil, han viser det jo tydeligt, når han løber fra dig fordi du skal fange ham og når han siger "mor skal" eller "det er mors tur" osv. i dagligdagen. Men det er ikke biler I skal lege med, for her leger han godt selv, I skal finde andre ting at lave sammen og måske gerne lidt mere fysiske ting, tumle sammen, spille bold sammen, give hinanden kildeture osv. så I rør mere ved hinanden, bruger jer selv fysisk.
Netop det at lave mere fysiske ting sammen med ham, vil sandsynligvis give ham noget ekstra, noget andet - følelsen af at han har en helt speciel rolle, at han og du har noget sammen, noget som adskiller ham fra lillebror. Når han føler at han betyder noget fordi han er lige præcis den han er, så vil han sandsynligvis også begynde at lytte lidt mere til dig og gøre de ting du beder ham om :o)
Overvej derfor hvilke kampe du tager, og hvornår du bare skal være der for ham, hjælpe ham og gøre de ting du ved gør ham glad - også selvom du nogle gange ved at han godt kan selv. Og brug så også humor og glæde i dagligdagen, når han løber fra dig, så er det jo ikke for at være fræk, men fordi han netop gerne vil lege med dig og mærke at I to vil hinanden. Prøv derfor nogle gange at lege med "nå, din lille bøllespire, skal du være fræk, så kommer mor efter dig og kilder dig ..." og løb så efter ham, fang ham, leg at du er en stor løve der spiser ham osv. Når I har grinet, moret jer, haft fysisk kontakt på denne måde, så vil han ganske givet være meget mere klar til at høre hvad du siger og gøre som du beder ham om :o)
Tag ham med i de dagligdagsting, lad ham hjælpe med vasketøj, borddækning, madlavning, rengøring osv. så han mærker at han har en rolle og fortæl ham hvor dejligt det er at han hjælper og hvor dejligt det er at I kan være sammen om disse ting.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske