Svar: Afføringsmiddel og hård mave
16. marts 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din datter reagerer meget voldsomt på modermælkserstatning i forhold til modermælk og det er naturligvis synd. Jeg kan godt forstå at I har forsøgt med Nutramigen fordi de spaltede proteiner kan være lettere for hende at optage og dermed gavnlige for hendes mave, men Nutramigen er meget dyrt i forhold til anden erstatning og så smager det faktisk ikke så godt ... Så når det ikke virker, så kan du måske ligeså godt forsøge med noget andet :o)
Nestle laver Nan H.A. som har delvist spaltede proteiner, det kunne være en mulighed. Men ellers kunne du også prøve Grøn Allomin lavet af Beauvais. Den grønne allomin eller syrnet allomin som den også kaldes er tilsat citronsyre, der får proteinet til at fælde ud. Det letter optagelsen i barnets tarm og derfor anbefales den til børn med tendens til hård mave.
Derudover tænker jeg at du naturligvis skal diskutere valg og mængde af afføringsmidler med lægen. Det er fint at I har givet mikrolax så de hårde propper af afføring der tydeligvis har siddet nu er kommet ud, men det er vigtigt at hun så nu får f.eks. laktulose nok til at holde maven igang og det lyder lidt i underkanten at give hende 2½ ml x 2 dagligt.
Da din datter vejer 7,5 kg, så vil du sagtens kunne give hende det dobbelte, du må meget gerne give hende 3½-4 ml morgen og aften og lige nu lyder det som om at hun har behov for det. Det er her vigtigt at du ikke giver det i flasken, for så er du ikke sikker på at hun får det med ud, du kan altså ikke være sikker på at hun får det ...
Med hensyn til opstart med skemad, så vil det være ønskeligt om maven kunne komme lidt igang ført og du således lige skulle trække tiden lidt inden du begynder at tilbyde hende anden mad. Men ellers har du naturligvis ret i at hendes mave på sigt netop skal holdes igang ved at du sammensætter kosten hensigtsmæssigt og således både får givet hende lidt grød, frugtmos og grøntsagsmos.
Men lige nu er mit forslag altså at du får gang i maven før du begynder med yderligere mad. Giv hende et nyt mikrolax så der ikke er nogle propper og afføringen igen er lind og hold så maven igang med en større mængde laktulose. I første omgang kan du fortsætte med Nutramigen som du allerede har købt, men stille og roligt kan du udskifte en flaske af gangen og så få hende kørt over på f.eks. grøn allomin. Løbende må du så justere mængden af laktulose ind, så hendes afføring ikke pludselig bliver meget vandig og tynd og heller ikke igen bliver sten hår. Når maven fungerer og du har indtryk af at hun viser behov for anden mad end mælk, så kan du begynde med lidt skemad.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske